Titta på ”Grotesco” i kväll – och sen på ”Lady Dynamite”
Spoilervarning:
Kvällens Grotesco-avsnitt är ÄNNU bättre än ”Flyktingkrisen” och ”Föräldramötet”.
”Grotescos sju mästerverk”, serien i åtta (!) delar i SVT1 klockan 22 på fredagkvällar slog ner som en bomb för två veckor sedan när närapå hela landet, från vänster till höger, omfamnade den satiriska musikalen om flyktingfrågan.
Förra veckans kammarspel om ett föräldramöte fick inte lika mycket medial uppmärksamhet, men jag dristar mig till att gissa att kvällens avsnitt, ”Ladies- night – ett psykologiskt drama” kommer att generera åtminstone några spaltcentimetrar.
Att avslöja handlingen i förväg är bara elakt, men SVT beskriver avsnittet med orden ”Emma Molin vill få en plats i Grotescogängets manusgrupp. Men att som kvinna ta sig fram i en mansdominerad humorvärld visar sig både svårare och farligare än hon trott.”
Sannerligen ett program i tiden, då kvinnliga komiker på sistone mest uppmärksammats för att stjärnan Louis CK brukade onanera framför dem.
Utan att säga för mycket om Grotescos ”Ladies night”, mer än att det alltså handlar om kvinnors svårigheter att slå sig fram i humorvärlden, vill jag tipsa om ett program som passar perfekt att se efteråt: Väldigt roliga och skruvade ”Lady Dynamite”, vars andra säsong nu finns på Netflix.
Humorserien baseras på bipolära komikern Maria Bamfords liv, men skildringen av psykisk sjukdom – eller de talande mopsarna – är inte det enda som är banbrytande med den. Inte bara en kvinna över 40, utan minst fem, har stora roller – det kan inte ens ”Pantertanter” slå. Producenten, Theresa Mulligan Rosenthal, är kvinna. Den ena manusförfattaren, Pam Brady, likaså.
Jämställt är det inte ännu, men något har uppenparligen hänt i humorvärlden. Ana Gasteyer, som spelar Marias megalomaniska manager Karen Grisham, uttrycker det så här: ”Folk gillar roliga kvinnor nu, och det är väldigt tillfredsställande.”