Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Hon får Ulla Billquist-stipendiet

Publicerad 2023-08-19

Musikern Sara Parkman. Arkivbild.

Sara Parkman får Ulla Billquist-stipendiet för sitt sätt att förnya folkmusiken. Enligt motiveringen har hon skapat ett ”eget konstnärligt universum” och kallas ”en ovärderlig kraft i vår tid”.

– Det känns jättefint. Ulla Billquist är en folkparksdrottning och det är något med att få kliva in i en gammelsvensk nöjestradition som är väldigt hedersamt, säger Sara Parkman, som tycker att Billquist dessutom känns högst aktuell.

– Hon var en queer person som mötte motstånd för det och tyvärr är det fortfarande en kontroversiell sak.

Ulla Billquist-stipendiet delas ut varje år av Folkets hus och parker till en kvinnlig artist som berikar den svenska musikscenen. Prissumman är på 30 000 kronor. Sara Parkman tog emot priset efter en turnésommar runt i Sverige.

– Det har varit underbart att spela på allt från lador och små logar till stora festivalscener som Way Out West och Rosendal, säger hon och berättar att hon i höst ska skriva ny musik – och resa till Georgien vars körtradition hon inspireras av.

”Kollektivt arbete”

I motiveringen framhålls det att Sara Parkman ”inte bara lyfter värdet av att göra saker tillsammans utan också praktiserar det”, både med publik och med andra musiker.

– Det blir jag väldigt glad för. Det är så mycket ett kollektivt arbete, säger hon.

Juryn lyfter fram att Sara Parkman sprider folkmusiken utanför de vanliga kretsarna och det är också vad hon hoppas kunna göra, eftersom folkmusiken är ”den vackraste hon vet”. Hon är även intresserad av dess historia och tradering.

– Det är musik man måste lära sig av andra människor för att det ska bli bra, det är svårt att sitta hemma på sin kammare, så det är en väldigt social genre.

Motsatsen till nationalism

Sara Parkman talar också om musikens brokiga historia: i visböckerna hittar man skämt, snusk och migrantsånger från när svenskar emigrerade till USA. Den lånar sig inte till nationalistiska syften, enligt Parkman.

– Nationalismen, fascismen eller högern lyckas inte använda den. De försöker men det är nästan inga spelmän och folkmusiker som vill spela med dem, så det blir sällan bra. Om man väl förstår musiken, genren och subkulturen inser man att den är motsatsen till det som framför allt Mattias Karlsson (riksdagsledamot för Sverigedemokraterna) försöker göra med sin förening Gimle.

Följ ämnen i artikeln