Lis Bonne Atelier svarar efter kritiken: ”Tråkigt”
Maja Nilsson Lindelöfs klädmärke väcker ilska
Publicerad 2023-06-10
En ny kampanj för en influencers klädmärke jämfördes med bilder från koncentrationsläger.
Nu svarar företaget på kritiken.
”Vår intention har aldrig varit att skapa material som anses stötande och vi tycker såklart att det är tråkigt att det uppfattas så” skriver Lis Bonne Atelier i ett meddelande till Aftonbladet.
Maja Nilsson Lindelöfs, 29, klädmärke Lis Bonne Atelier är i blåsväder.
Det efter att en kampanjbild på en ny herrkollektion har jämförts med bilder från koncentrationsläger. På den kritiserade bilden syns en modell med rakat huvud, som har på sig en randig skjorta och ett par randiga shorts. Han poserar på en bänk framför en tegelbyggnad, i grådassigt ljus.
Nu svarar klädmärket på kritiken, som riktats bland annat från Judiska Ungdomsförbundet.
”Tråkigt att det uppfattas så”
”Hela vår kampanj är inspirerad av en retro 70-tals look” skriver Lis Bonne Atelier till Aftonbladet.
Företaget skriver att de beklagar hur kampanjen togs emot. Efter att kritiken blossade upp plockades reklambilden ned från hemsidan och sociala medier.
”Vår intention har aldrig varit att skapa material som anses stötande och vi tycker såklart att det är tråkigt att det uppfattas så. Vi valde därför att ta ner bilderna under tiden vi diskuterade detta internt”, skriver de.
Kritiken: ”Inte ett fan av Auschwitz-looken”
Judiska Ungdomsförbundet jämförde reklambilden med koncentrationslägret Auschwitz.
”Vi älskar att sommarn kommit och att linne-viben är tillbaka, men vi är verkligen inte ett fan av Auschwitz-looken. Ljussättningen, val av modell, bakgrunden osv. Vad var tanken här?” skrev de under fredagen i ett inlägg på Twitter.
Nu kommenterar Nina Tojzner, generalsekreterare i Judiska ungdomsförbundet, kritiken.
– Vi ville uppmärksamma det, för att flera olika komponenter i den här bilden gör att flera drar associationer till fångdräkter som man hade i Auschwitz. Vi anser att det är osmakligt.
Hon kommenterar också det faktum att bilden togs bort:
– Jag hoppas att de har tagit åt sig av kritiken och att de kanske då omvärderar och tänker om nu med kampanjen.