Experterna tippar – de vinner en Guldbagge
Uppdaterad 2019-07-03 | Publicerad 2018-01-22
Dags för Guldbaggegala igen.
Petra Mede är programledare när galan, som vanligt, sänds i SVT1.
Blir ”the Square”, ”Sameblod” eller tiofaldigt nominerade ”Borg” galans stora vinnare?
Aftonbladets Jan-Olov Andersson (JOA) och Karolina Fjellborg (KF) tippar hur det går i kväll.
GULDBAGGENS PUBLIKPRIS
(JOA) ”Solsidan” passerade förra veckan miljonstrecket för antalet besökare. Ungefär fyra gånger så många som närmsta konkurrent. Så allt annat än vinst är en stor överraskning.
(KF) Vore konstigt om det inte blir "Solsidan", som ju har dragit rekordpublik. Och medan publiksiffror och kvalitet inte alltid går hand i hand, gjorde de faktiskt det i det här fallet. Snygg flytt från tv-rutan till vita duken.
BÄSTA FILM
(JOA) ”The square”. Skulle kännas konstigt om den bästa filmen, och den första svenska film som vunnit Guldpalmen i Cannes på 66 år, och som under tisdagen lär bli Oscarsnominerad, inte vinner.
(KF) "The square" eller "Sameblod" är väl frågan. "The square" är den internationellt gångbara men "Sameblod" drabbade ändå kanske hårdast här på hemmaplan, så jag satsar på den.
BÄSTA REGI
(JOA) Ruben Östlund. Logiskt att bästa filmen är bäst regisserad. Tarik Saleh är en outsider. Måste varit ett hästjobb att återskapa Kairos storstadsvimmel och att hålla ihop den komplicerade intrigen.
(KF) Ruben Östlund har redan två regibaggar, och förmodligen blir det en tredje nu. Men jag skulle inte räkna ut "Sameblods" Amanda Kernell heller. Guldbaggen lär akta sig för att bli Gubbaggen ett år som detta.
BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL
(JOA) Lene Cecilia Sparrok. Är själen och hjärtat i ”Sameblod”. Extra imponerande med tanke på att hon är en oskolad debutant.
(KF) Mia Skäringer är ett komiskt snille – men vinnaren bör definitivt bli Lene Cecilia Sparrok. Hon var urstark i varenda scen i "Sameblod".
BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL
(JOA) Oj, här är alla värdiga vinnare. Fares Fares är allra bäst som mångfacetterad polis i Kairo. Tänker juryn lite känslomässigt, så har Reine Brynolfsson jobbat ihop till en bagge för länge sedan.
(KF) Fares Fares är både förbaskat bra och allmänt i ropet. Men jag tror att Reine Brynolfsson får en hel del röster för lång och trogen tjänst. Och för att han gör sitt livs roll, såklart.
BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
(JOA) Julia Kijowska. Lyser allra starkast som mamman i den polska familj som står i centrum i ”Jordgubbslandet”.
(KF) Svårt, men jag gissar på Gizem Erdogan för uppfriskande "Dröm vidare". Cool insats i en film som ligger bra i tiden.
BÄSTA MANLIGA BIROLL
(JOA) Shia LaBeouf. Egentligen en huvudroll. Och mest tacksam. Bråkstaken LaBeouf är ju som född till att spela bråkstaken John McEnroe.
(KF) Shia LaBeouf. Hans John McEnroe snodde i princip "Borg" från huvudpersonen.
BÄSTA MANUS
(JOA) Amanda Kernell. Hon har vävt ihop hur illa samerna har behandlats i Sverige, med en ung kvinnas väg till att hitta sin egen identitet, på ett sätt som verkligen berör.
(KF) Amanda Kernell för "Sameblod". En film som lyckades förmedla ett klart och tydligt budskap, utan att för den skull kännas didaktisk.
BÄSTA FOTO
(JOA) Fredrik Wenzel. Ingen svensk film 2017 hade så egensinnigt bildspråk och så snygga bilder som ”The square”.
(KF) Fredrik Wenzel – vars arbete med Ruben Östlunds "Turist" gav honom en bagge för några år sedan – ligger nog bäst till. Men jag tror att även Sophia Olsson har en bra chans för vackra "Sameblod".
BÄSTA KLIPP
(JOA) Kersti Grunditz Brennan för ”Citizen Schein”. Vilket mastodontjobb att klippa ihop Harry Scheins och svenskt kulturliv under cirka 50 år.
(KF) Kersti Grunditz Brennan. Både mängden material hon har haft att jobba med och huvudpersonen Harry Scheins roll i svensk filmhistoria känns som klockrent Guldbaggebete.
BÄSTA KOSTYM
(JOA) Kicki Ilander för ”Borg”. Alla ser verkligen rätt ut tidsmässigt i denna återblick på Björn Borgs liv och karriär.
(KF) Kicki Ilander hade det klart tacksammaste uppdraget med "Borgs" kläder från 70- och tidigt 80-tal. Och hon gjorde det riktigt bra.
BÄSTA LJUD/LJUDDESIGN
(JOA) Fredrik Jonsäter för ”The Nile Hilton incident”. Ljudet bidrar verkligen till att det känns som att man är på plats i Kairo.
(KF) "The Nile Hilton incident" är nominerad i hela åtta kategorier och åtminstone i denna borde en vinst vara given. Stökig storstadspuls och hårdkokt noir-spänning för ens öron.
BÄSTA MASK/SMINK
(JOA) Svårtippat. Här ska ju alla människor se högst vardagligt normala ut. Tippar Petra Cabbe för "Solsidan”.
(KF) Ingen spektakulär makeup någonstans men jag säger "Solsidan" på grund av Mickans välsminkade nylle. (Men det är ju egentligen mest hennes kläder som är iögonfallande så en kostymnominering hade också varit på sin plats.)
BÄSTA ORIGINALMUSIK
(JOA) Minns knappt musiken från någon av filmerna. Kanske fanns där några dystra toner från Peter von Poehl som färgsatte ”Korparna”.
(KF) Peter von Poehl för "Korparna". Synnerligen deprimerad musik som bidrog till den tungsinta atmosfären.
BÄSTA SCENOGRAFI
(JOA) Josefin Åsberg. Det vore väl fan om hon inte vann en Guldbagge, när hon redan vunnit European Film Award för ”The square”.
(KF) Många häftiga miljöer i "The Nile Hilton incident" – men "The square" känns ändå klart showigast i det här avseendet. Så Josefin Åsberg.
BÄSTA VISUELLA EFFEKTER
(JOA) Den digitala apan i ”Monky” är för ofta på för långt avstånd. Så Torbjörn Olsson/Alex Hansson vinner för tennisbollarna i ”Borg”.
(KF) Jag går på det mest uppenbara valet och säger Alex Hansson och Chris Stenner för "Monky". Kul med lite datoranimationsbudget att tala om även i svensk film.
BÄSTA KORTFILM
(JOA) ”Min börda”. Mycket originell animerad film.
(KF) Killgissar på "Min börda". Vann priset för bästa internationella kortfilm i Toronto i höstas och känns som den som är mest uppmärksammad.
BÄSTA DOKUMENTÄRFILM
(JOA) Här borde ”Citizen Schein” och ”I called him Morgan” gjort upp om priset. Hugget som stucket mellan de tre nominerade, gissar på ”Himlens mörkrum”.
(KF) Jag tror på "Brev till en seriemördare". Känns väl som den mest angelägna just nu, med tanke på samhällsklimat och högerextremism.
BÄSTA UTLÄNDSKA FILM
(JOA) Tycker Asghar Farhadis iranska ”The salesman” är bäst, men tror Barry Jenkins ”Moonlight” vinner.
(KF) Guldbaggejuryn prisar sällan amerikanska filmer, om vi ska vara ärliga, så jag tror det står mellan "The salesman" och "120 slag i minuten". Gissar på den senare, som känns lite färskare för en svensk publik.