Magnus von Horns nya film hyllas i Cannes: ”En svartvit mardröm”
”Den handlar om alla människor i världen som är oönskade”
Publicerad 2024-05-16
Den svenskfödde regissören Magnus von Horns nya film ”Flickan med nålen” hyllas i Cannes.
– Jag har alltid drömt om att göra en skräckfilm, men det blev någonting annat, säger han.
”Flickan med nålen” är en oerhört mörk, verklighetsbaserad berättelse som utspelas i Köpenhamn 1918.
I filmen möter vi den fattiga Karoline, som är gravid och som blivit utsparkad av barnafaderns mamma.
– Egentligen hade jag tänkt göra det som en skräckfilm, jag har alltid drömt om att göra en skräckfilm. Men sedan blev den mer och mer någonting annat, någonting mänskligt, säger Magnus von Horn till TT.
Gjord i svartvitt
Karoline försöker ta bort barnet, men tas om hand av den äldre Dagmar, som i hemlighet tar emot och adopterar bort oönskade bebisar. Karoline börjar arbeta hos Dagmar, men upptäcker efter hand en fruktansvärd hemlighet.
Filmen hyllades stort efter galapremiären i Cannes. Den är gjord i svartvitt och är delvis inspelad i Köpenhamn, men till största delen i Polen.
– Min inspiration till hur den ser ut kommer bland annat från David Leans ”Oliver Twist” och från Steven Spielbergs ”Schindlers list”, säger Magnus von Horn.
Branschen hyllar
Dagmar spelas av Trine Dyrholm och Karoline av Vic Carmen Sonne. De, liksom von Horn, hyllas på torsdagen i filmbranschtidningarna för ”denna svartvita mardröm”. En tidning skriver att inte ens bröderna Grimm hade kunnat hitta på något liknande.
– Det är en film som leker med den klassiska sagans element. Det är en kostymfilm, men jag tänkte aldrig på den som sådan. Den är så allmängiltig, den handlar om alla människor i världen som är oönskade, säger Vic Carmen Sonne.
Komplex karaktär
I Danmark är den verkliga storyn välkänd.
– Vi vet att Dagmar hade det tufft. Hon blev våldtagen som barn och hon tror att hon nu gör någonting gott. Det är en mycket komplex karaktär, säger Trine Dyrholm.
– Hon har blivit den hon är på grund av den sociala strukturen och Magnus är ju inspirerad av ”Oliver Twist”. Dagmar är lite grann som den berättelsens Fagin.
För Magnus von Horn, som föddes i Sverige, utbildades i Danmark och nu bor i Polen, känns det extra välkommet att få tävla med sin film i Cannes. Hans förra film, ”Sweat”, skulle ha visats det år då festivalen ställdes in på grund av coronapandemin.
– Äntligen känns det på riktigt. Det här är en känslomässig kompensation för vad vi gick miste om då, säger han.