Spotify annonserade efter rysk poddchef under invasionen
Bolaget vägrar svara på kritiken – har raderat annonsen
Uppdaterad 2022-03-04 | Publicerad 2022-03-02
Spotify går från en kris till en annan.
Mitt under brinnande invasion annonserade bolaget om nyrekrytering i Moskva.
Nu har de raderat annonsen – men har ännu inte svarat på kritiken från mängder av kunder.
UPPDATERING: Spotifys uttalande – stänger kontoret i Ryssland
Bolag som har fler än 500 000 användare i Ryssland måste enligt en ny lag ha ett kontor i landet.
Svenskstartade Spotifys lokala filial öppnade i Moskva för två år sedan.
Och nu, mitt under brinnande rysk invasion i Ukraina, har bolaget annonserat efter en ny poddchef till kontoret.
Forskaren riktar kritik
“Vi söker en erfaren och passionerad partner som ska leda utvecklingen av vår strategi för ryskspråkiga podcasts, för att vidareutveckla det regionala poddekosystemet”, skriver företaget i annonsen som först uppmärksammades av författaren och forskaren Rasmus Fleischer, som skrivit boken ”Den svenska enhörningen: storyn om Spotify”.
”Spotify är ett svenskt storföretag med miljontals användare i Ryssland. De distribuerar poddar och påstår sig bekämpa desinformation. Så hur agerar Spotify nu?”, skriver han på Twitter.
Rekryteringen sker i kontrast till Volvo som stoppat lastbilsproduktionen i landet och Systembolagets beslut att sluta sälja rysk alkohol.
Ilska bland kunder – annonsen raderad
Mängder av prenumeranter rasar nu mot Spotify i sociala medier och hotar att säga upp sina abonnemang.
Sedan kritiken har annonsen raderats.
”Vad gäller den borttagna annonsen så är den nedtagen eftersom det var en annons som var publicerad sedan tidigare. Rekryteringen pågår helt enkelt inte”, skriver Jonas Sevenius, tillförordnad kommunikationschef på Spotify i Norden till Aftonbladet.
Betyder det att tjänsten tillsatts?
”Jag har ingen information om huruvida den tillsattes eller inte – men det är inte en pågående rekrytering.”
Bolaget har dock inte svarat på kritiken trots frågor från Breakit sedan i söndags.
Spotify var nyligen i hetluften då vd Daniel Ek investerade en miljard kronor i försvarsbolaget Helsing som tillverkar realtidskartor över slagfält, samt kontroversen kring Joe Rogans coronapoddavsnitt. som fick artister som Neil Young, Joni Mitchell och Nils Lofgren att ta bort sin musik från tjänsten. Aktien har sedan årets början rasat med 40 procent.
Spotify beslutade sedan att lägga in varningtexter kring innehåll kopplat till corona, av samma typ som Facebook och Instagram implementerat.
Efterhandsinformation från Spotify
UPPDATERING 4 mars 2022: Spotify har tidigare inte gett mer info men säger nu att annonsen först publicerades i höstas:
”Annonsen var från oktober 2021. Den är nedtagen och kontoret i Ryssland är stängt.( Det senare skedde efter att denna artikel skrevs, reds anm). Det har inte pågått någon rekrytering under denna period. Det är helt fel att dra den slutsatsen baserat på en gammal annons”, skriver Jonas Sevenius, tillförordnad kommunikationschef på Spotify i Norden i två nya mejl till Aftonbladet.