Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Så påverkar krisen i tv-branschen tittarna

Mediechefen: ”Vi är i ett skifte”

Uppdaterad 2023-10-03 | Publicerad 2023-09-11

Det skakar rejält hos flera av de stora svenska mediehusen.

Men hur påverkar det dig som tittare?

– Vi är i ett skifte i hur tv används och konsumeras, säger Andreas Bedinger, divisionschef för programdivisionen på SVT.

Personal i hundratals produktioner varslas och populära långkörare som ”Let’s dance” och ”Talang” läggs på is.

Vad är det egentligen som händer hos mediebolagen? Och framför allt, hur påverkar det här dig som tv-tittare?

Aftonbladet har pratat med flera av de stora mediebolagen. Så här säger tv-cheferna om alla förändringar och hur det påverkar dig som tittare:

Fredrik Arefalk, innehålls- och kanaldirektör på TV4

Fredrik Arefalk.

Fredrik Arefalk skriver i ett mejl till Aftonbladet att TV4:s ambition fortfarande är att vara Sveriges största tv-kanal. Program som ”Nyhetsmorgon” och ”Efter fem” får fortsatt plats i tablån, och kommer att varvas med realityserier och dramaserier.

Ett av de populära programmen som inte får fortsätta är ”Talang”.

”’Talang’ har fått maka på sig nästa år för att ’Bäst i test’ flyttar in på TV4. Och vi kommer givetvis även ha en lördagsunderhållning i vår även om det inte blir just ’Let’s Dance’”, skriver Arefalk.

Han förstår att det väcker känslor när de pausar stora program och ersätter dem med andra.

”Men att vi byter ut program mellan åren är något vi alltid gör så det låter mer dramatiskt än vad det faktiskt är. Kan lova att tittarna kommer att känna igen sig på TV4 även nästa år”, skriver han.

Fredrik Arefalk.
Hela tv-branschen går igenom en tuff period

Det finns olika anledningar till att TV4 pausar och byter ut program. ”Karl Fredrik på Österlen” har till exempel haft för låga tittarsiffror, skriver Arefalk.

Andra program pausas då de är för dyra i drift.

”Hela tv-branschen går igenom en tuff period och för vår del har det i huvudsak att göra med den svåra ekonomiska situation som hela landet befinner sig i. Det slår mot våra reklamintäkter, men vår ambition är att det inte ska gå ut över tittarna”, skriver Arefalk.

Susanne Nylén, presschef för Viaplay i Sverige

Susanna Nylén.

Enligt Susanne Nylén kommer Viaplay som streamingtjänst inte påverkas av omorganisationen de går igenom just nu.

De har ännu inte gått ut med att några av deras produktioner pausas eller försvinner.

”Vi värnar om vårt innehåll och våra tittare”, skriver Nylén på frågan om något kommer att försvinna innehållsmässigt från Viaplay.

De vill lägga mer krut på realityserier, dokumentärer samt dramaserier, skriver Nylén.

”Vi har redan väldigt många fantastiska dramaserier inplanerade framåt. Det betyder att när vi framåt utvecklar nytt i Sverige så kommer vi inom den närmast tiden primärt satsa på så kallat icke manusbaserat innehåll som till exempel dokumentärer och reality”.

Vi har varit rätt offensiva senaste åren

Hon berättar att det kommer bli fler säsonger av både ”Lyxfällan”, ”Efterlyst” och ”Svenska truckers”.

Däremot kommer det inte att bli lika många nya dramaserier som dyker upp framöver.

”Vi har varit rätt offensiva senaste åren med tät frekvens mellan våra premiärer, framför allt inom dramagenren. Den frekvensen kommer saktas ner något”, skriver Nylén.

Andreas Bedinger, divisionschef för programdivisionen på SVT

Andreas Bedinger.

Andreas Bedinger säger att tv-branschen just nu är i ett tufft läge.

– Vi tittar internt på SVT hur vi kan jobba mer effektivt. Det ekonomiska läget påverkar tydligt oss också, det är kostnadsökningar för oss också precis som för alla delar av samhället. Allt blir dyrare att göra, säger han.

SVT:s mål är att fortsätta ge publiken det breda utbud som krävs av dem som public service, även om kanalen just nu har ett sparpaket som innebär att de måste spara hundra miljoner kronor.

– Det innebär också att vi löpande ibland pausar och tar bort och ställer in program till förmån för nya, just för att försöka hantera den där balansen, säger Bedinger.

I ett pressat läge så måste vi ibland pausa och/eller lägga ner eller skjuta fram vissa program

Det finns inga beslut just nu om att lägga ned eller pausa program på SVT, säger Bedinger.

– Men vi gör ju hela tiden en sån överblick kring programmen. Vilka beslut möter publikens behov bäst för att skapa den här bredden och förnyelsen. Vi vill hålla kvar trotjänare som är starka och uppskattade och samtidigt vill vi kunna förnya vårt utbud till publiken. Det gör ju ibland att ska vi ha råd med det och kunna det, och särskilt i ett pressat läge så måste vi ibland pausa och/eller lägga ner eller skjuta fram vissa program.

Några av de program som kommer att sändas i höst är ”Terese i kassan”, ”Husdrömmar Sicilien: Vintageresan”, ”Gokväll Sverige!” och ”Svenska nyheter”.

Bedinger påpekar att trots att det är mycket förändringar som sker i tv-branschen just nu, så kommer inte tv som medie att dö ut.

– Tv lever i högsta grad. Intresset är stort. Men det är klart att vi är i ett skifte i hur tv används och konsumeras, säger han.

Axel Eriksson, VP Content and Programming, Warner Bros. Discovery Sverige

Axel Eriksson

Precis som för andra mediehus drabbas även Warner Bros. Discovery av det ekonomiska läget.

”När intäkterna sjunker måste man sänka utgifterna, det gäller oss precis som alla andra. Vi har effektiviserat alla delar av vår verksamhet, och ser konstant över våra kostnader för våra program. Detta gör vi för att kunna fortsätta leverera förstklassig underhållning på Kanal 5, discovery+ och HBO Max  - för är det något vi är övertygade behövs i dessa tider så är det roligare tv”, skriver Axel Eriksson i ett mejl.

De har inga planer på att ta bort eller pausa program just nu. Det som kommer att sändas under hösten är bland annat ”Smartare än en femteklassare”, ”Wahlgrens värld”, Över Atlanten”, ”Alla mot alla med Filip och Fredrik” samt ”Gränsbevakarna Sverige”.

”Vi kommer fortsätta leverera underhållning trots tuffa tider”, skriver Eriksson.