De ”dåliga” tv-mammorna får upprättelse
Sandra Wejbro: ”Smilf” är en osminkad skildring av föräldraskap och trauma
Bakom varje ”dålig” tv-mamma smyger en opålitlig tv-pappa i kulisserna.
Timmar av tv-tittande flimrar förbi, men vissa scener bränner sig fast i medvetandet. Råheten i första avsnittet av ”Smilf” (HBO Nordic) till exempel. Kanske gör seriens fåniga namn sitt – man tror att en medelmåttig, sex-vitsande komedi är att vänta. Inte denna osminkade skildring av ekonomisk utsatthet, föräldraskap och trauma.
Huvudpersonen Bridgette (Frankie Shaw) hankar sig runt på småjobb, bland annat som slavliknande lärare/assistent åt krävande hemmafrun Allys (Connie Britton) bortskämda barn, i väntan på en framtid som skådespelare och basketproffs. Lille sonen Larry och en separation från barnets ex-missbrukande pappa Rafi (Miguel Gomez) har satt drömmarna på paus.
Dejting och sex som ensamstående, boende i en skruttig liten etta, är inte heller helt lätt. Det ger kanske inga ”årets mamma”-priser att (spoilervarning) smyga ut mitt i natten och köpa chips och godis, hetsäta dem och sedan bjuda hem en gammal flamma för att praktiskt undersöka om vaginan blivit för uttänjd efter förlossningen. Med sonen sovande i samma säng, gömd under ett täcke.
Scenen är förfärande, hjärtskärande – och överrumplande rolig. Med ”Smilf” tar skaparen Frankie Shaw humorn till gränsen, kanske över den ibland, för vad man orkar ta in.
Genom att inte skönmåla moderskapet känns ”Smilf” angelägen, särskilt i Instagram-perfekta och svartvitt moraliserande tider. Trots ibland katastrofala brister älskar Bridgette sin son, och kämpar utifrån förutsättningarna. Lägre krav ställs på pappa Rafi, som är duktig när han försöker dyka upp till nattningen.
Uppfriskande är också att ”Smilf” inte väjer för det i USA känsliga ämnet klass. Städerskan som osynligt tar hand om arbetsgivaren Allys skit, medan Bridgette skriver de uppsatser ungarna inte ids göra men som tar dem till fina universitet som Harvard och en fortsatt samhällelig räkmacka. Men först och främst Allys vänliga överlägsenhet och totala brist på insikt i vad det innebär att inte ha pengar.
Mitt i alltihop finns Bridgettes mamma Tutu (Rosie O’Donnell), pendlande på gränsen mellan tillknäppt depression och maniskt sammanbrott. När familjens historia framträder ser man också Tutus och Bridgettes relation i ett nytt ljus.
En annan komediserie med moderskapet i fokus är ”Better things” (HBO Nordic). Där spelar Pamela Adlon Sam Fox, en kämpande skådespelare och ensamstående mamma till tre barn med försörjningsansvar för sin frånvarande ex-make. Även hon tänjer på föräldraskapets moraliska gränser, inte minst i avsnittet där barnen får iscensätta sin mammas begravning (i slutändan ett av seriens allra finaste).
I ett svenskt, mildare perspektiv fokuserar nya säsongen av ”Bonusfamiljen” (SVT, premiär 29 januari) allt mer på struliga Lisas (Vera Vitali) mammaroll, där bland andra maken Patrik (Erik Johansson) ifrågasätter hennes agerande. Men här problematiseras tack och lov också hans papparoll.
För visst är det på tiden att även tv-farsorna dras fram ur skuggorna.
Veckans...
… löständer. I tyska toppfilmen ”Min pappa Toni Erdmann” som lyxigt nog finns på SVT Play ända fram till den 6 februari.
… dokumentärserie. ”The Vietnam war” (SVT) av Ken Burns och Lynn Novick skildrar kriget från den franska ockupationen och framåt i tio avsnitt. Mångfacetterat och plågsamt om maktspel, grymhet och meningslös död.
… tv-par. Nykomlingarna Josefin Johansson och Johar Bendjelloul är nya favoritduon i ”På spåret” (SVT). Roliga och skarpa.
… film. ”Call me by your name” kan vara den finaste, mest romantiska film som gjorts på temat ungt sexuellt uppvaknande på mycket, mycket länge. Timothée Chalamet och Armie Hammer är lysande i huvudrollerna.
… galahöjdpunkt. Utan tvekan Oprah Winfreys starka tal på Golden Globe där hon bland annat talade om Recy Taylor, kvinnan som 1944 blev gruppvåldtagen av sex vita män och sedan förgäves kämpade för upprättelse. Dokumentären ”The rape of Recy Taylor” från 2017 (oklart om den får svensk premiär) handlar om fallet.
… tidsförvirring. ”Farmen” (TV4) håller alltså fortfarande på? 2018?
… framtidsskräck. Den dystopiska serien ”Black mirror” (Netflix) är ojämn, men i den senaste, fjärde, säsongen finns några höjdpunkter – särskilt i avsnitten ”Arkangel”, ”USS Callister” och ”Hang the dj”.