Att sälja nu är det enda rätta
Håkan Steen om festivalen han besökt 23 av 24 år
Rockparty skalar av och går tillbaka till rötterna.
Det smärtar säkert somliga men är troligen det rätta för att rädda Hultsfredsfestivalen.
Redan i slutet av 80-talet hade Hultsfredsfestivalen etablerat sig som landets ledande rockfestival.
Föreningen Rockparty behövde nya utmaningar. Man öppnade nöjespalats, startade utbildningar och skapade en företagsby med fokus på upplevelseindustrin.
Nu väljer Rockparty att göra sig av med alla kringverksamheter och åter satsa allt på att bara göra festival och konserter. Ett rejält steg tillbaka, förmodligen ett nödvändigt sådant, men troligen ett nederlag för de krafter i föreningen som varit med längst och närt de största visionerna.
Otänkbart är inte att detta leder till en föryngring som mycket väl kan vara nödvändig för Hultsfredsfestivalen.
För även om sidoverksamheterna uppenbarligen har tyngt ned festivalen har Hultsfred samtidigt kämpat med sin identitet.
Vilken festival vill och kan man vara när man inte längre är den breda festivalen som samlar, och älskas av, hela rocksverige?
Hultsfred må de senaste åren ha gått bättre än bilden utåt har visat men det hindrar inte den svenska festivalkartan från att fortsätta ritas om i rask takt.
Hultsfreds plats på den är inte alls lika självklar som för bara fem år sedan. Peace & love, Arvikafestivalen, Where the action is och Way out west är numera samtliga festivaler på samma nivå och med liknande inriktning som Hultsfred.
Det är en helt ny konkurrenssituation som Rockparty har att förhålla sig till. Den förstärks ytterligare av att föreningen har valt att samarbeta med bokningsbolaget AEG Live, vars huvudkonkurrent är Sveriges största konsertarrangör Live Nation som står bakom Where the action is och Way out west och i år såg till att Depeche Mode kom till Arvikafestivalen.
Krig råder och sett ur den synvinkeln är det förmodligen helt rätt av Rockparty att skala ned och fokusera på sin festival.
För Hultsfred får inget gratis längre. Nu handlar varje festival om att bevisa att man fortfarande är bäst.
Att ta festivalen in i tiotalet kan mycket väl vara Rockpartys största utmaning hittills.