Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Mun-till-mun-metod kan skapa biosuccé

Läs Jens Petersons krönika

Jens Peterson.

James Bond, Olof Palme och en fransk må-bra-komedi om en man i rullstol.

Se där några som fått svenskarna att vallfärda till bio i år.

”Skyfall” passerar strax den magiska gränsen 1 miljon biobesökare.

Den senaste James Bond-filmen är en av de bästa på länge. Kritiker och publik är överens.

Nu har ca 980 000 svenskar sett ”Skyfall”, och även om ”Hobbit: En oväntad resa” i helgen går upp på 250 biografer lär 007 ta sig över miljonen innan den gått färdigt. Det är bättre än både ”Casino Royale” och ”Quantum of solace”.

Senast en James Bond-film fick fler än en miljon besökare i Sverige var ”Octopussy” 1983 och i övrigt är det bara fyra av Bonds 60-talsfilmer som nått över miljonen besökare.

I en annan del av biovärlden har den svenska dokumentären om Olof Palme gått rekordbra. Har nu setts av 240 000, fantastiskt för en dokumentär.

En annan publiksuccé har fyllt salongerna i smyg. Den franska ”En oväntad vänskap” har sålt hela 400 000 biobiljetter och är nu den mest sedda franska filmen i Sverige. Gick förbi ”Amélie från Montmartre”.

Så folk går fortfarande på bio. Mysteriet är att hitta rätt film.

Att så många sett den franska komedin beror på snack biobesökare emellan. Inga kända stjärnor, inga mattor av marknadsföring. Bara en film som folk ser och rekommenderar till andra. Den metoden funkar fortfarande bäst.

Oavsett hur mycket resurser som läggs på att sälja in en del filmer fortsätter den stora publiken att göra sina val utan att det går att förutse eller styra. En vänlig romantisk komedi av Susanne Bier med Pierce Brosnan i en huvudroll vill väl folk se? Nej, inte alls.

Visst är det synd att en del filmer inte når ut till fler. ”Äta sova dö” är en av årets bästa, men ingen publikfavorit.

Den svenska film som setts av flest i år är ”Hamilton - I nationens intresse”. Mycket välgjord action med intrig som håller ihop och är spännande. 512 000 såg den, medan den betydligt sämre tvåan ”Inte om det gäller min dotter” lockade 195 000. Andra svenskar som gått bra på bio är ”En gång i Phuket” (cirka 400 000), ”Snabba cash II” (322 000), ”Cockpit” (271 000) och ”Hypnotisören” (238 000).

Nu väntar årets stora biohelger. En biljett i julklapp kan ge häftiga uppleveser och magiska resor i tid och rum. En fin gåva.

Följ ämnen i artikeln