Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Edward Blom lider under långfredagen: ”Smuttar verkligen inte på ett gott vin”

Slår tillbaka mot äggilskan och fjäderraseriet: ”Vi ska fortsätta äta ägg och pynta påskris”

Uppdaterad 2020-04-03 | Publicerad 2018-03-30

Edward Blom.

Edward Blom lider sig genom fasta och långfredag.

Men sedan äts det ägg och pyntas med fjädrar – trots senaste tidens kritik mot påsktraditionerna.

– Vi ska fortsätta äta ägg och pynta våra påskris, säger han.

Det råder febril aktivitet hemma hos Edward Blom, 47, och Gunilla Kinn, 46.

– Det är lite rörigt i våra liv, vi är mitt uppe i en flytt och har precis varit utomlands, säger han.

Under gårdagen gick han i den långa skärtorsdagsmässan och blandade ihop sin äggtoddy till släktmiddagen på söndag. Men det smuttas inte något i förväg, långfredagen är kulmen på den långa fastan och än är det inte frågan om någon ”glad påsk”.

– Det är en sträng botdag då man ägnar sig helt åt Kristi lidande och bön som slutar med långfredagsmässan på eftermiddagen, sedan lägger man sig ganska tidigt. Man sitter verkligen inte och smuttar på ett gott vin eller äter en god middag. Det är inte så att det är förbjudet att dammsuga upp något om man måste, och man får väl äta lite havregrynsgröt om man blir hungrig. Men man skulle aldrig gå på krogen eller sätta sig och titta på tv.

– Lever man som mig i en familj med två barn finns det ju inte tid för att helt ägna sig åt meditation, man ska byta blöjor, klä och mata barn. Och min fru är inte troende så jag förbjuder ju inte henne att steka på en köttbit även om jag inte skulle äta. För en vanlig svensk flyter allt ihop och man säger glad påsk och äter gott redan på torsdagen.

”Många tjuvstartar”

Först i morgon sätts påskpyntet fram och festmaten dukas fram, strikt först efter midnattsmässan efter Kristi uppståndelse.

– Många katoliker tjuvstartar redan på fredag kväll eller lördag dag. Vi kommer fira hemma i Stockholm, och påskaftonen blir med släkten hos min systers familj. Jag styr ju inte över hela min släkt men själv dukar jag fram ägg och lamm.

Lammet kommer från djuroffren i bibelberättelsen där dess blod smetades på dörrposter för att dödens ängel skulle passera de judiska bostäderna. Påsk betyder just ”passera”, påpekar Edward Blom. Lammet är också symbol för Jesus som dödades som offer. Innan industrialiseringen fanns ägg en gång om året: våren, välkommet efter vinterns svält och som kom att symbolisera livet.

I dagarna har dock Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens rätt med flera, i en debattartikel i Kyrkans tidning motsatt sig det rätta i att äta ägg i och med djurhållningens brister, miljöpåverkan och att till exempel tuppkycklingar dödas direkt eftersom de inte kan ge några ägg och frågar om ägget blivit en dödens symbol i stället.

– Industrialiseringen har gjort att äggen finns året om och ser likadana ut, det tycker jag är en utarmning av den mänskliga kulturen. Man ska vara snäll mot djur och hantera hela naturen på ett bra sätt. Man ska inte slå sönder ett blåbärsris av någon form av hatisk anledning utan visa tacksamhet mot både växter och djur. Men jag skulle säga att svensk djurhållning är på en hög nivå. Jag vill inte förvägra fattiga familjer sina ägg, men vi som är medelklass kan välja bättre ägg.

”Vi ska fortsätta pynta påskrisen”

De dödade tuppkycklingarna får honom att tänka på Jan Troells film ”Sagolandet” från 1988.

– Tuppkycklingarna borde gödas upp till ungtuppar. Att man bara förslösar och kastar bort naturens resurser är oacceptabelt. Sedan eldades värphönor upp för fjärrvärme när de värpt klart. Gamla hönor är ju jättegott, de behöver bara kokas några timmar. Jag levde min studenttid på gamla värphöns som kostade 20 kronor styck.

Samma typ av kritik har även riktats mot butikernas påskfjädrar. Med Edward Blom pyntar påskriset som vanligt.

– Vi ska fortsätta äta ägg och pynta våra påskris, är något uppåt väggarna i produktionen måste vi få politiska regleringar mot det. Det ska inte ligga på konsumenten, man ska kunna handla och veta att man inte köper fjädrar plockade frånlevande djur, det är såklart fel och fullständigt inhumant. Men vi ska inte utarma våra fina svenska traditioner.

Följ ämnen i artikeln