Larmet inifrån kaoset i Kanal 5:s ”Race across the world”: ”En shitshow”
Tiotal medarbetare berättar om katastrofal arbetsmiljö – ”Helt inhumant” • Ansvariga inte på plats trots larmen
Uppdaterad 2024-08-28 | Publicerad 2024-06-01
Kanal 5:s nya storsatsning ”Race across the world” är ”en katastrofal tv-produktion”.
Det vittnar nu ett tiotal personer om inifrån det totala kaoset.
– Det är en shitshow, säger en person i produktionen till Aftonbladet.
Aftonbladet har tidigare berättat om missförhållanden i ”A race across the world”-produktionen, något Instagramkontot Tv:s baksida först larmade om.
Anställda inom produktionen vittnade om extremt långa arbetsdagar, knappt någon sömn – och personal som blivit sjuk av utmattning.
Ansvariga – Anna Rydin, vd på produktionsbolaget ITV och Axel Eriksson, innehållsdirektör på tv-bolaget Warner Bros Discovery som äger Kanal 5 – medgav då att det varit problem i början av produktionen som de sedan åtgärdat och att ”saker är iordningställda”.
Nu berättar ett tiotal personer inom produktionen för Aftonbladet att det är allt annat än sant. De vittnar istället om hur de själva och många av deras kollegor mått fruktansvärt dåligt under inspelningen, som nu är inne i sitt slutskede.
– Det är en shitshow. Jag har jobbat med det här i många år och det är den värsta produktionen jag har jobbat med, säger en person och fortsätter:
– Alla räddningsaktioner kom för sent, det är så uppenbart att de nu försökt ta in lediga dagar så att det ska se bra ut på pappret i efterhand. Och det har gått från det extrema, alltså 18–19 timmarsjobbdagar och 3–4 timmars sömn på sin höjd, till 13–16-timmarsdagar. De har polerat skiten och den stinker lite mindre, men den stinker fortfarande väldigt mycket.
”Alla mår dåligt och vill åka hem”
De på plats blir oerhört provocerade när ansvariga menar att allt nu är bra.
– Det är bullshit. Har de precis gått ur tv-skolan? Vem som helst med minsta lilla erfarenhet hade kunnat räkna ut att det här upplägget inte skulle funka. De utnyttjade hela situationen i tv-branschen, som är väldigt död. Många har inte fått jobb på länge, så man var ju desperat, man behövde få in pengar. Alla mår dåligt och vill åka hem, det är så misskött från början till slut. Deltagarna är helt utmattade också.
Ingen vågar prata med namn: ”Sett hur folk blir svartlistade”
Ingen av personerna som Aftonbladet pratar med vågar gå ut med sitt namn. De är för rädda för att bli brännmärkta i branschen.
– Vi går ju ut med våra historier i media för att vi är trötta på att bli behandlade som livegna i en bransch som vi ju egentligen älskar, alltså för att vi bryr oss djupt om våra yrkesstolthet. En stolthet som konstant får törnar på grund av dåliga förutsättningar.
En annan person berättar också om varför man inte vågar gå ut med namn, trots att produktionsbolaget säger att de har en visselblåsarfunktion och påstår att de vill att medarbetare ska kunna komma med kritik.
– Jag har sett svart på vitt hur folk som sagt i ifrån blivit svartlistade på produktionsbolagen för att man sagt emot orättvisor. Inte ens folk som varit ”gnälliga jävlar”, jag pratar om de som bara sagt ifrån när något inte varit okej. Då har de inte fått jobb framöver. Annars hade jag gärna pratat utan att vara anonym.
Personen känner sig knäckt av den här inspelningen.
– Immunförsvaret känns helt sänkt. Jag har jobbat med det här i många år och det är den värsta produktionen jag har jobbat med. Bristfällig planering, bristfälliga resurser, bristfällig arbetsmiljö överlag. Jag vet inte om det är Discovery eller ITV som tar ut en stor vinst på detta, men oavsett så blir det på bekostnad av vår hälsa.
”Det här har varit helt sjukt”
En till person säger:
– Jag håller med och är upprörd över allt som jag vet att mina kollegor redan pratat om – att man jobbat så mycket att man inte ens vet vad man heter längre. För mig är det viktigaste i en produktion att man har hjärta och värme och tar hand om varandra. Utan det finns det ingenting kvar för mig. Och det har verkligen inte funnits i den här produktionen. På plats har vi gjort vårt bästa med att ta hand om varandra, men ingen annan har brytt sig. Det ska mycket till för att jag ska säga något, men det här har varit helt sjukt.
”Helt inhumant”
Ytterligare en person säger att produktionen berättade att det skulle bli mycket jobb, men inte på det här extrema sättet som det nu har varit.
– Det har varit helt inhumant. Tv-jobb är alltid rätt extremt och intensivt, men det här är på en helt annan nivå. Vd-Anna sa att de började åtgärda problemen efter några dagar, men det är ett skämt, vecka två var allra värst. Hon har inte varit här eller haft kontakt med någon av oss som faktiskt är drabbade, säger personen och fortsätter:
– Allt har varit så märkligt hanterat. Det känns som att de nu också agerar i panik när det här kommer ut i media och plötsligt lägger in så kallade lediga dagar här och där nu på slutet för att det ska se bättre ut, och det är väl bra att man får det, men det gör egentligen ingen skillnad för alla som blivit slutkörda från start. De borde lägga in en ekonomisk kompensation.
Hård kritik mot cheferna
Kritiken mot att varken vd:n Anna Rydin har varit på plats och pratat med medarbetarna efter de första larmen, och att Warner Bros Discovery som beställt programmet heller inte haft en enda person på plats under inspelningen, är något som återkommer hos flera personer Aftonbladet pratat med.
– Att Discovery skulle ha en inblick överhuvudtaget, det tror jag absolut inte. De försöker bara skydda sig själva och har inte ens skickat ut en representant för att kolla läget, säger en person som känner sig helt slutkörd.
– Hjärnan är helt bränd. Jag har haft dagar då jag inte känt igen mig själv. Jag har bara suttit och gråtit, tårarna har bara runnit för att man är så trött. Vi har också sagt till om att vi behöver få ekonomisk ersättning men de säger bara ”det ska vi titta på”, men så hör vi inget mer.
Flera kritiserar också produktionsledningen på plats.
– Man förväntades ha egna lösningar när man berättade om alla problem och att man inte klarar av mer. Det var mentaliteten, liksom. Vi gick ihop för att ingen skulle bli utpekad och sa ”ni måste lösa det här och det här problemet” och man fick bara höra ”ni vet vad ni skrev upp er på”.
Cheferna slår ifrån sig kritiken – men har inte varit på plats
Axel Eriksson säger att de på Warner Bros Discovery har fortsatt förtroende för ITV, trots alla larm.
”De återkommande rapporter och den information vi får från ansvariga på produktionsbolaget stämmer inte överhuvudtaget överens med det du beskriver”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.
Jag har pratat med ett tiotal medarbetare som vittnar om att det är den värsta produktionen de har jobbat med. Samtidigt säger du att ”den information vi får från ansvariga på produktionsbolaget stämmer inte överhuvudtaget överens med det du beskriver.” Det går helt enkelt inte ihop. Medarbetare säger att ingen från kanalen varit på plats för att se hur det är. Varför inte?
”Vi har ingen anledning att ifrågasätta enskilda medarbetares upplevelse. Vi är som sagt medvetna om att det till en början funnits problem, och att dessa medfört att några haft en sämre upplevelse. Vi vet också att ITV arbetat hårt för att lösa dessa problem och att det enligt all information vi får nu fungerar som det ska. Vårt fokus är som alltid att arbetsvillkoren ska vara de bästa möjliga på alla våra produktioner.”
Anna Rydin på ITV skriver i ett mejl:
”Jag är i daglig kontakt med produktionsledningen. Vi har gjort stora förändringar. Alla har kunnat vara lediga, rutter har kortats och schemat lagts om. Jag får rapporter om samsyn gällande genomförda förändringar”.
Varför tror du att det skiljer sig så mycket i åsikter? Har du pratat med någon annan än ledningen på plats?
”Vi har tre inspelningsdagar kvar. Vi kommer att utvärdera och utreda den här produktionen noga”, svarar då Anna Rydin.
Programmet är baserad på ett brittiskt format med samma namn. Kändisar som Felix Herngren, Eva Röse och Emil Henrohn ska ta sig 11 000 kilometer över en hel kontinent via ett gäng okända checkpoints. En resa som tar cirka 40 dagar. Men de får inte flyga, använda sina telefoner eller betalkort och har en extremt begränsad budget.
Kristin Kaspersen hyllas – funnits där när produktionen brustit
Det hela programleds av Kristin Kaspersen, 54, och samtliga personer som Aftonbladet pratat med vill hylla henne för att ha brytt sig om hur de mår när cheferna inte har det.
– Hon är som sin mamma, hon är den enda som stödjer oss och försöker hålla humöret uppe och är en fin och snäll person, säger en.
– Kristin har varit allt för alla. Burit väskor, överraskat med middag, alltid funnits där att prata med och fångat upp alla. Allt det som produktionen skulle ha tänkt på. Tyvärr blir hon ansiktet ut för detta som programledare, säger en annan.
Kristin Kaspersen är upptagen med inspelningen och därför inte tillgänglig för intervju, meddelar Warner Bros Discovery.