"Drag race Sverige" – besvikelse för SVT
Publicerad 2023-04-22
Storsatsningen på ”Drag race Sverige” resulterade i en tittarflopp. Men SVT har inte skrotat tankarna på fler säsonger.
– Vi har absolut inte avskrivit det, säger programchefen Christina Hill till TT.
När SVT köpte rättigheterna till succékonceptet ”Rupaul's dragrace” var förväntningarna stora. Första avsnittet av ”Drag race Sverige” gick på absolut bästa sändningstid, direkt efter finalen i Melodifestivalen.
Då hamnade tittarsiffrorna på drygt 700 000 tittare – en siffra som SVT hoppades skulle stiga efter hand. Men tittningen rasade i stället till omkring 140 000–180 000 per avsnitt.
Det är ett helt annat mottagande än ”Drag race”-konceptet har haft i andra delar av världen. I exempelvis Spanien och Storbritannien har de lokala versionerna gått väldigt bra på tv.
– Uppenbarligen har inte tittarna riktigt varit beredda att ge det chansen – jag tycker det är jättetråkigt, säger Christina Hill.
”Smalt” program
Varför programmet har floppat i Sverige är svårt att sätta fingret på, tycker hon. Programledaren Robert Fux och extravaganta deltagare som Admira Thunderpussy, Vanity Vain och Fontana har applåderats av både tv-kritiker och de tittare som trots allt hållit fast vid serien.
Kanske handlar det om att ”Drag race Sverige” är smalt och att tittarna inte har kommit över tröskeln till dragvärldens ”lingo” och referenser, spekulerar hon. Eller så beror det på att samhällsklimatet i Sverige har förändrats.
– Vi lanserade formatet i en tid där drag plötsligt hade fått någon sorts politiska konnotationer. Vi fick svara på frågor om det var så att vi hade beställt programmet som ett svar på den diskussion som fanns kring biblioteks-dragen. Det kan vara så att det har blivit politiskt färgat på ett lite olyckligt sätt.
Tålamod viktigt
TT: På söndag är det dags för final och det sista avsnittet av ”Drag race Sverige”. Har ni bestämt er för om det blir fler säsonger?
– Vi har inte bestämt det – men vi har absolut inte avskrivit det. Det gäller generellt numera att det är väldigt svårt att lansera nya titlar som blir ”over-night-successes”, säger Christina Hill som menar att tålamod har blivit en allt viktigare nyckel till framgång i tv-branschen.
Beslutet om ”Drag race Sveriges” framtid kommer troligen till sommaren.