Björn Ulvaeus hemma från kärlekssemestern: ”Jag är väldigt lycklig”
Redo för Mamma Mia! – hyllar Mercedesz Csampai i rollen
Publicerad 2022-10-31
GÖTEBORG. När ”Mamma Mia! The Party” firar ettårsdag på Rondo i Göteborg, sitter Björn Ulvaeus, 77, i salongen.
Han vill gärna se när Mercedesz Csampai, 31, återvänder till rollen hon var med att utforma.
Innan dess träffas vi för ett samtal där hon blir rörd till tårar av hans beröm och han berättar lite om hur föreställningen växte fram.
Och om hur glad och lycklig han är över mötet med sin nya kärlek.
Sveriges största popgrupp genom tiderna, Abba, lade av tidigt på 1980-talet.
Sedan dess har de bara blivit större och större. Genom samlingsalbum. Genom musikalen ”Mamma Mia!” som spelats runtom i världen sedan 1999. Genom två enormt framgångsrika filmer (2008, 2018) baserade på musikalen. Genom comeback-albumet ”Voyage” i fjol. Genom avatar-showen med samma namn som hade premiär i London i maj. Och genom ”Mamma Mia! The Party”, showen som liksom speglar sig i filmerna. Den spelades fyra år för utsålda hus på Tyrol i Stockholm. Exporterades till London. Och nu framförs den sedan drygt ett år tillbaka på Rondo i Göteborg.
Vad få vet är att Mercedesz Csampai var med om att utforma rollen som Konstantina, dottern i den familj som driver en taverna på grekiska ön Skopelos. Hela tavernan är uppbyggd i Rondos lokaler och publiken ser showen samtidigt som de äter.
– Av ren artighet och av respekt fortsatte jag att lyssna på alla som prövade till rollen. Men Mercedesz var skyhögt överlägsen de andra, jag kände direkt: Henne ska vi ha!, berättar Björn Ulvaeus.
– Rollen formades efter henne. Tålmodigt gick vi från kväll till kväll, prövade låtar och repliker, jag tror vi hade 40-50 previews innan vi hade premiär.
Och hur startade alltihop?
– På Abba-museet ville man skapa något slags Abba-party. Regissören Roine Söderlundh blev inblandad. Sedan kom förslaget om Mamma Mia-party, då blev jag eld och lågor. Sedan kom tanken att referera till Mamma Mia-storyn. Att historien berättas i realtid inför öppen ridå och gästerna är med i den, säger Björn.
”Jag kom med min fiol”
Efter det åkte de till Sitges i Spanien, till Calle Norlén, rutinerad författare av shower, revyer och musikaler.
– Vi satt där nere och spann vidare på historien.
Mercedesz kan inte riktigt hålla tillbaka tårarna när Björn hyllar henne. Hon verkar inte riktigt ha förstått exakt hur bestämd han var att just hon skulle spela den rollen. För henne var det en audition av många. Hon visste inte riktigt vad det var för show hon skulle pröva till.
– Jag var med i ”Phantom of the opera” då. På Facebook stod det att de sökte någon med ”Medelhavsutseende”. Jag kom dit med min fiol och visste att jag skulle sjunga någon Abba-låt. Så satt Björn där. Det var både en chock och trevlig överraskning. Jag blev starstruck.
Mercedesz är född i Ungern. Pappa är violinisten Elemér Csampai. Mamma är operasångerskan Natalia Usmanova.
– Mamma och jag flyttade till Sverige när jag var liten. Jag lärde mig svenska på någon månad, i förskolan.
Mercedesz mamma Natalia träffade jag på Göteborg Film Festival när svenska filmen ”Break even” av John O Olsson (mer känd för tv-serien ”Möbelhandlarens dotter”) visades. En del av handlingen utspelas i Murmansk och Natalia hade en stor roll som rysk tolk åt de svenskar som besökte staden. En suverän skådespelerska och färgstark person och – sådan mor, sådan dotter.
Drog till Tyskland
Mercedesz växte upp med teater, sång och dans och sedan 2013 har hon försörjt sig som musikalartist. Bland annat i ”Tanz der Vampire” i Berlin, ”Den lilla sjöjungfrun” och ”The phantom of the opera” i Moskva och ”Les Misérables” i Åhus.
Och så blev det ”Mamma Mia! The Party” på Tyrol i Stockholm.
– Jag var med i två år. Sedan åkte jag tillbaka till Tyskland och ”Ringaren i Notre Dame”. Sedan ”Paramour” i Hamburg, ett slags mash-up mellan musikal och Cirques du Soleil-cirkus. Och så ”Prince of Egypt” i London och ”Jesus Christ Superstar” i Hamburg.
Nu blir det dock Sverige ett bra tag framöver. Efter nyår är Mercedesz med i ”A Chorus Line” på Stockholms Stadsteater, ihop med bland annat Rennie Mirro. Ännu en gång med Roine Söderlundh som regissör.
– Stockholm är min bas, men jag har ju inte bott där så mycket under senare år. Många är bekväma i att jobba i sin hemstad, jag tycker om att vidga mina vyer. Jag har sökt en del jobb tidigare hemma, men har varit med i långa produktioner, haft kontrakt på ett år, då har det inte funkat.
Hur är det att vara tillbaka i Abba-partyt?
– Känslan man får här är annorlunda, det är underbart att se allas reaktioner. Vad jag än är på för humor när jag kommer hit, är jag alltid glad när jag går härifrån.
Till skillnad från en vanlig musikal, rör sig artisterna här ute bland de sittande gästerna.
– Inga problem med överförfriskade män? frågar Björn.
– Nej, jag har inte känt att det hänt några större saker på det sättet, säger Mercedesz.
20 olika Mamma Mia! i världen
Den kvällens föreställning rullar på utan några som helst problem. Folk blir naturligtvis som tokiga när Björn Ulvaeus reser sig upp och påannonserar en av de nya Abba-låtarna, ”Don't shut me down”, som sjungs av Anki Albertsson.
När det fanns 15-20 produktioner av musikalen ”Mamma Mia” runtom i världen, besökte Björn en hel del av dem.
– Den klingar ju helt annorlunda på kinesiska. Och på ryska blir det lite tyngre och allvarligare.
Nu planeras det så smått för ”Mamma Mia! The Party”-uppsättningar i Nordamerika, kanske New York eller Las Vegas, och någonstans i Tyskland. Alla sådana förberedelser dog i samband med pandemin.
Det är också tänkbart att avatar-föreställningen ”Voyage” kan framföras på andra ställen än London.
– Det är en jättesatsning att hitta rätt arena och så. Men grundjobbet är ju gjort. Och det är praktiskt på det sättet att artisterna inte kräver några speciella saker på sina hotellrum och så, skämtar Björn.
Hur orkar du hålla igång och jobba så mycket?
– Jag tränar regelbundet. En timme om dagen i ett hemmagym. Crosstrainer, styrkegrejer och sådant, medan jag lyssnar eller tittar på saker. Har man bara något att göra samtidigt går det jättebra.
Lycklig över kärleken
Hur ofta träffas du och Benny Andersson?
– Inför ”Voyage” var det hela tiden. Nu normalt kanske var 14:e dag. Han tränar väl också, fast inte lika mycket. Han spelar piano mycket. Har väl det mesta han spelar i huvudet. Så har det alltid varit när vi jobbat ihop, med både musik och sångtexter.
Björn berättar att sommarens satsning ”Pippi på Cirkus” är tänkt att återkomma varje år.
Det var i samband med den premiären som det avslöjades att Björn har en ny kvinna, Christina Sas, som jobbar på skivbolaget som släppte Abba:s comebackalbum.
Hur står det till med kärleken nu?
– Det är jättebra. Jag är väldigt glad och lycklig, vi har ganska nyligen varit på semester på Kreta ihop.
Björn Ulvaeus om…
… sitt förhållande till Grekland, där musikalen, filmerna och Mamma Mia-partyt utspelas:
– Som turist hade jag ju varit där. När vi skrev historien till musikalen tänkte vi att den ska nog utspelas på en ö. Men var är den ön? Utanför Australien, Spanien, Sverige? Det funkade inte, till sist hamnade vi i den grekiska övärlden.
… han och Benny kommer att skriva någon mer musikal:
– Nä, det är ett sådant jättejobb. ”Kristina från Duvemåla” tog fyra, fem år, det är skrämmande. I så fall någon lättare sak, inte en stor musikal. ”Hjälp sökes” har ju inte spelats något mer. Det är tyvärr inte så många teatrar som har ett stall bakom, som Orionteatern. (I den föreställningen medverkade åtskilliga djur)
… varför han och Benny till skillnad från vissa andra världsartister inte tänker sälja ut sin låtkatalog:
– Vi har inte fått några riktiga erbjudanden. Alla känner till vår inställning. Det är kul att hålla på med det här. Det kommer förfrågningar hela tiden om att ha med låtarna i filmer. Det mesta säger vi nej till. Ibland säger vi ja. Det är bra för katalogen om ”Waterloo” är med i en film som ”The Martian” med Matt Damon. Eller ”Priscilla, öknens drottning” där det skojades friskt med Abba… man får inte ta sig själv på för mycket allvar.