Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Slår tillbaka – efter att SVT anmälts till Granskningsnämnden

Podduon om kritiken mot ”Orgasmgarantin”: ”Vi är på tjejernas sida”

Uppdaterad 2023-10-31 | Publicerad 2019-10-09

Dokumentären ”Orgasmgarantin” har anmälts till Granskningsnämnden då flera tittare menar att SVT gör reklam för en specifik sexleksak.

Podduon Anna Dahlbäck och Amanda Colldén, som medverkar i filmen, slår nu ifrån sig kritiken.

– Om man pratar om mjölk så är det inte som att folk bara ”wow, de säger att Arla är det bästa som finns”, säger Amanda Colldén.

I minidokumentären ”Orgasmgarantin” berättar ett antal kvinnor om en ny, populär sexleksak som kallas lufttrycksvibrator.

Flera tittare har nu valt att anmäla programmet till Granskningsnämnden då de anser att filmen är en direkt reklamkampanj snarare än en dokumentär.

Men SVT slår ifrån sig av kritiken och menar att de minsann inte pekar ut någon specifik tillverkare utan enbart vill rikta fokus mot en ny teknik inom sexleksaksindustrin.

Anna Dahlbäck och Amanda Colldén, som båda medverkar i filmen, ställer sig nu bakom SVT och slår tillbaka mot påståendet om att det skulle röra sig om en förklädd reklamkampanj.

– Jag förstår att man kan tolka det som att vi pratar om en viss produkt, men det är själva tekniken vi snackar om, säger Anna Dahlbäck.

”Vi är på tjejernas sida”

Amanda Colldén jämför det med om man skulle göra ett inslag om mjölk.

– Jag fattar att folk reagerar, men om man pratar om mjölk så är det inte som att folk bara ”wow, de säger att Arla är det bästa som finns”, även om de flesta kanske tänker det, för att det är en mjölkproducent, säger hon och fortsätter:

– Sen finns det ganska få aktörer på just den här marknaden, men man kan ju köpa från vilket varumärke som helst.

Anna Dahlbäck och Amanda Colldén driver podcasten ”Alla vår ligg” – en kommersiell podd som bland annat samarbetar med olika sexshoppar.

Något form av samarbete med företagen som ligger bakom produkterna som lyfts fram i SVT-dokumentären har de dock inte.

– Vi har promotat de här produkterna gratis i tre år, men vi har tyvärr inte fått något samarbete, än, säger Amanda Colldén skämtsamt.

De menar att anledningen till att de ställde upp i dokumentären helt enkelt grundar sig i välvilja.

– Den här tekniken är otrolig och har hjälpt otroligt många tjejer. Så vi är på tjejernas sida – och SVT:s.

”Förstår inte alls vad som är reklam”

En annan som medverkar i ”Orgasmgarantin” är influencern och kroppsaktivisten Cassandra Klatzkow.

Enligt henne var SVT tydliga med att inget specifikt märke fick nämnas i filmen.

”De sa till mig att jag inte får nämna något varumärke utan bara använda ordet ’lufttrycksvibrator’”, skriver hon i ett sms till Nöjesbladet.

Kritiken från de upprörda tittarna förstår hon inte, över huvud taget.

”Programmet lyfter en ny teknik och ingenstans nämns eller syns varumärket, så jag förstår inte alls vad som är reklam”, skriver hon.