Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Systrarna Jenner i jätteskandal – utnyttjade döda rapparnas namn

Publicerad 2017-06-30

Tidigare i år valde Pepsi att dra tillbaka hennes tv-reklam.

Nu är Kendall Jenner inblandad i en ny skandal.

Hon och systern Kylie Jenner tvingas pudla efter att utan tillåtelse ha använt flera kända artisters namn i en ny klädkollektion.

Kändissystrarna Kendall och Kylie Jenner hamnade i blåsväder veckan då de lanserade en ny kollektion av t-tröjor. Det rörde sig om klassiska bandtröjor med artister som The Doors, Ozzy Osbourne, Notorious BIG och Tupac Shakur. Men istället för artister eller skivomslag pryddes tröjorna av Kardashian-systrarnas ansikten.

Plaggen såldes för över tusen kronor styck via systrarnas webbshop.

Men tilltaget möttes snart av ilska och stämningshot.

"Tjejer, ni har inte förtjänat rätten att sätta era ansikten tillsammans med musikikoner. Håll er till vad ni kan... läppglans", skriver Ozzy Osbournes fru Sharon Osbourne på Twitter.

Köper inte ursäkten

Violetta Wallace, mamma till Notorious BIG, som sköts till döds 1997, skriver på Instagram:

”Det här är respektlöst, äckligt och exploatering av det värsta slaget”.

Under torsdagen drog systrarna tillbaka plaggen och gick ut med en offentlig ursäkt.

Men familjen till Notorious BIG köper inte ursäkten till fullo. I ett uttalande till People säger de att de visserligen uppskattar att systrarna dragit tillbaka tröjorna, men att frågan ännu inte är helt utredd.

Systrarna Jenner riskerar alltså att få det fortsatt hett om öronen den närmsta tiden.

Inte återhämtat sig från läskdebaclet

Kendall Jenner hade annars börjat återhämta sig efter vårens stora läskdebacle då hon gjorde reklam för Pepsi.

I en tv-reklam kunde man se modellen smita från en fotografering för att i samband med en demonstration bjuda en butter polis på Pepsi. Reklamen fick snabbt massiv kritik i sociala medier, där många menade att den var stötande och att den försökte kapitalisera på kampen för mänskliga rättigheter.

Pepsi valde också att dra in reklamen:

”Vi menade inte att ta lätt på ett allvarligt ämne. Vi tar bort innehållet och stoppar fortsatta delar. Vi ber även om ursäkt för att ha satt Kendall Jenner i den här situationen”, skrev läskjätten i ett uttalande.