Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

”Förklädet” på Göta Lejon: Stjärntät och underhållande

Uppdaterad 2015-09-15 | Publicerad 2015-09-13

Jens Peterson om stjärntäta musikalen

Hatar du musikaler? Då ska du se ”Förklädet”.

Älskar du musikaler? Då ska du se ”Förklädet”.

Många sevärda stjärnor i en mycket rolig föreställning om vårt behov av underhållning.

Den som tycker musikaler är fåniga kan skratta sig lycklig åt en kul komedi, som driver med genrens tramsigheter.

Musikalälskaren kan fnissa åt hur en drift med överspel och idiotiska sångnummer blir en kärleksförklaring till genren. Björn Kjellman spelar mannen som behöver dur i sitt liv. Föreställningen utspelas i hans lägenhet där han tar fram dubbelalbumet med ”Det påstrukna förklädet”, älsklingsmusikal från 1928.

Medan Kjellman sätter på grammofonskivan och berättar om intrigen får vi se figurerna i musikalen få liv.

En imponerande samling.

Stjärntät ensemble

Browdwaystjärnan Janet (Hanna von Spret) ska gifta sig med rike Robert (Rennie Mirro), med leende från tandkrämsreklam. Janet övervakas av berusade förklädet Maria Lundqvist som serverar syrligheter med hög promille. Teaterproducenten Feldzieg (Andreas Nilsson) vill stoppa bröllopet och har med sig trögtänkta Kitty (Pernilla Wahlgren) som vill bli artist.

Här finns också utmärkta Ann-Louise Hanson och Per Eggers som en sorts grevinna och betjänten. Ola Forssmed och Alexander Larsson är ordvitsande gangster förklädda till bagare.

En till lustigkurre! Kim Sulocki som melodramatisk italiensk förvirrad förförare.

Inblick i karaktärerna

Det är fantastiskt roligt. Härliga kostymer. Sångnummer, sketcher, en aviatris, rullskridskor, stepp. Stopp.

Ibland pausas skivan och Kjellman berättar entusiastiskt om bitar i ”Förklädet” som han gillar särskilt mycket. Eller tycker är pinsamma. Scener tas om.

Vi får också glimtar av hans privatliv och varför han behöver musikaler där lyckan vinner, alla hittar kärleken och världen verkar vacker.

Smart om hur dumma sånger kan vara tröstande verklighetsflykt.