”Gruppen” – en intressant men vag fransk akademisk övning
Publicerad 2018-04-13
FILMRECENSION Politisk debatt blandas med socialt medveten thriller i Laurent Cantets ”Gruppen”.
Gruppen
Av Laurent Cantet, med bl a Marina Foïs och Matthieu Lucci.
DRAMA Politisk debatt blandas med socialt medveten thriller i Laurent Cantets "Gruppen".
Skådeplatsen är La Ciotat – en liten kuststad vars stolta skeppsbyggardagar sedan länge är över.
Dit har författarinnan Olivia (Marina Foïs) kommit från Paris för att leda en skrivarkurs för ungdomar som behöver sysselsättning. De kommer alla från arbetarklassen, men är en kulturellt brokig skara, som nu ska försöka skriva en kriminalroman tillsammans, som utspelar sig deras egen stad.
Diskussionerna går heta, både kring själva skrivprocessen och tillståndet i dagens Frankrike – med ekonomiska och sociala problem, islamistisk terrorism och rasism – men tonen som hålls är trots allt kreativ och relativt god. Tills en av eleverna, den allt mer provocerande och avståndstagande Antoine (Matthieu Lucci), börjar ge uttryck för högerextrema och våldsromantiska tendenser.
De andra eleverna blir uppretade, medan Olivia blir både oroad och fascinerad av Antoine, som uppenbarligen är begåvad men även labil och eventuellt farlig, och ett ömsesidigt, både bildligt och mer bokstavligt fönstertittande tar sin början mellan de två.
"Gruppen" jobbar med intressanta frågeställningar kring uttråkade, missnöjda arga unga män och de välmenande men aningslösa intellektuella som tror att de kan förstå dem – men känns i slutänden, ironiskt nog, som en ganska vag akademisk övning.