Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Tam men tjusig Netflix-tolkning av Hitchcocks klassiker

Publicerad 2020-10-20

”Rebecca”.

FILMRECENSION Ben Wheatley är ingen Alfred Hitchcock. Och hans version av ”Rebecca” kan inte mäta sig med en klassiker – men är en helt okej film ändå.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Rebecca
Regi Ben Wheatley, med Lily James, Armie Hammer, Kristin Scott Thomas, Tom Goodman-Hill, Keeley Hawes, Sam Riley, Ann Dowd.


ROMANTISK THRILLER I den här nya filmatiseringen av Daphne du Mauriers gotiska klassiker ”Rebecca” från 1938, gör Lily James huvudrollen som den unga, förnamnslösa kvinna som gifter sig med en rik änkeman – och tvingas leva med hans och alla andras minnen av hans döda, förmodat fantastiska första fru.
Vi träffar henne först i Monte Carlo, där hon är sällskapsdam åt den odrägliga fru Van Hopper (Ann Dowd). Ett möte med den stilige Maxim de Winter (Armie Hammer) leder till en semesterromans, och snart är de två gifta och på väg hem till hans förnäma gods Manderley på den engelska kusten.
Men där lever hans förra fru Rebecca i allra högsta grad kvar, trots att hon för en tid sedan dog under mystiska omständigheter. Alla verkar fortfarande vara besatta av henne, och framför allt den elaka hushållerskan fru Danvers (Kristin Scott Thomas i toppform) gör allt för att göra livet surt för den nya frun de Winter.
Regissören Ben Wheatley har varit noga med att påpeka att han inte har gjort en remake av Alfred Hitchcocks Oscarsvinnare från 1940, med Laurence Olivier och Joan Fontaine i huvudrollerna. Men det spelar inte så stor roll, för det är ändå den filmen som den här måste jämföras med.

Och precis som den nya fru Winter håller på att kvävas under Rebeccas stora skugga, för Wheatleys något tomma och tandlösa, mer sorgsna än spännande ”Rebecca” en tuff kamp mot skuggan av en älskad, betydligt vassare föregångare.
Man kan fråga sig vad poängen är. Men tjusig och välspelad är den absolut.


”Rebecca” har premiär på Netflix den 21 oktober.