Välspelat om att våga stå på egna ben
Publicerad 2019-02-01
FILMRECENSION. ”Chelas arv” skildrar klassamhället och kvinnlig frigörelse med total fingertoppskänsla.
Chelas arv
Regi Marcelo Martinessi, med Ana Brun, Ana Ivanova,
Margarita Irun.
DRAMA Medgörliga Chela och dominanta Chiquita är ett par i övre medelåldern som länge har levt ett bekvämt liv tillsammans
i Chelas ärvda boning i Paraguays huvudstad Asunción. Men nu börjar pengarna ta slut. Chiquita har anklagats för ekonomiskt bedrägeri och paret börjar sälja av sina persedlar till (andra) kräsna överklassdamer.
Trots pengaproblemen är det en sak de inte snålar på: en inneboende hushållerska som fungerar som både slagpåse och snuttefilt till Chela när Chiquita åker i fängelse.
På darriga egna ben börjar Chela av en slump köra äldre rika damer i sin bil mot betalning. En dag möter hon den yngre Angy som får henne att darra av helt andra anledningar.
”Chelas arv” tar på ett skickligt sätt upp frågor om klass, privilegier, osunda relationer och frigörelse. Det förmedlas genom en replik i förbifarten, en rynkad näsa eller – framförallt – i Chelas uttrycksfulla ansikte.
Ana Brun har flerfaldigt prisats för huvudrollen, och det med rätta. ”Chelas arv” är ett drama som framförallt pågår inom huvudpersonen, men temat – att bryta sig loss, både av nöd och av lust – är allmängiltigt. En synnerligen välspelad film, fullspäckad av välskrivna kvinnoroller.