Lågmäld, vemodig spänning i Fares Fares regidebut
”En dag och en halv” börjar stolpigt men tar sig
Publicerad 2023-08-31
En dag och en halv
Regi Fares Fares, med Alexej Manvelov, Fares Fares, Alma Pöysti, Stina Ekblad, Bengt CW Carlsson, Annika Liljeblad, Annika Hallin.
FILMRECENSION. Fares Fares gör sin regidebut med en vemodig kidnappningsthriller med Alexej Manvelov i rollen som en desperat pappa som har förlorat vårdnaden om sitt barn.
DRAMATHRILLER. Fares Fares, som mestadels har jobbat som internationell film- och tv-stjärna de senaste tio åren, gör sin regidebut med den svenska Netflix-filmen ”En dag och en halv”. En lågmäld kidnappningsthriller i kammarspelsformat, men också en olycklig historia om kärlek som gick fel, barn som har hamnat i kläm, psykisk ohälsa och fäder som har tagit beslut de ångrar.
Manuset, som är skrivet av Fares tillsammans med Peter Smirnakos, är inspirerat av verkliga händelser, vilket i det här fallet syftar på ett nyhetsinslag som Fares såg för många år sedan.
Det börjar på en vårdcentral, där en irriterad och påtagligt nervös man kliver in och kräver att få träffa sin fru, som jobbar där. Och snart har Artan (Alexej Manvelov) en pistol riktad mot Louises (Alma Pöysti) huvud, medan patienter och personal tror sig vara gisslan.
Men när den oerhört lugna polisen Lukas (Fares Fares) kommer in i bilden, som en vandrande reklampelare för lågaffektivt bemötande, visar det sig att Artan bara vill få träffa den dotter som Louise har fått ensam vårdnad om, av anledningar som kanske inte var helt rättvisa och ska komma att nystas upp under filmens gång.
Lukas lyckas ordna en civil polisbil åt Artan, och blir sedan hans och Louises chaufför på en lång och spänd men omsider också förlösande resa.
”Vippen till amatöraktig”
Inledningen är lite stolpig, på vippen till amatöraktig, och dialogen låter bitvis onaturlig, som uppläst snarare än spontant uttalad. Och när Stina Ekblad och Bengt CW Carlsson dyker upp som Louises rasistiska och allmänt rätt vidriga föräldrar i en för vår förståelse av situationen avgörande scen, är det med en hillbilly-stil som visserligen fångar ens uppmärksamhet, men också känns överdriven och malplacerad, hemmahörande i en betydligt yvigare film.
Men ”En dag och en halv” har som helhet en bra balans mellan nerv, patos och vemod. Och samspelet mellan Fares och Manvelov, som lär ha varit påtänkt för rollen ända sedan de två spelade mot varandra i miniserien ”Chernobyl”, är skickligt och blir allt mer berörande ju längre bilen rullar och ju mer man får veta om dem båda.
Visas på Netflix, från den 1 september.
Passa även på att se...
... Fares Fares i svenske Tarik Salehs första amerikanska film ”The contractor”. En actionthriller med Chris Pine i huvudrollen.
Visste du att...
... Fares även är aktuell i en liten roll i fantasyserien ”Sagan om drakens återkomst”, som är tillbaka med en andra säsong på Prime Video?
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.