Stark skräck med lysande skådespelare
Publicerad 2020-11-19
Saint Maud
Regi Rose Glass, med Morfydd Clark, Jennifer Ehle, Lily Knight.
FILMRECENSION. Religiös galenskap är en tacksam utgångspunkt för en skräckfilm.
”Saint Maud” är av de mer originella filmerna kring det ämnet.
SKRÄCK. Det här är en skräckfilm som fått etablerade regissörer som Danny Boyle, Edgar Wright och Bong Joon-ho att utse debuterande 30-åriga Rose Glass till brittisk films nya stora hopp.
Och visst, hennes film om tro, galenskap och frälsning bubblar nästan över av idéer och berättarglädje. Som att varje visuell tanke hon fått, absolut måste med i hennes första film.
Maud (Morfydd Clark) är en sjuksköterska som engageras av Amanda (Jennifer Ehle), en numera rullstolsbunden före detta dansare, som dessutom är döende i cancer. Hon ska sköta om henne i hemmet, ett riktigt skräckhus, i en liten engelsk kuststad. Ibland dyker även förra sköterskan (Lily Knight) upp, för att tillfredsställa andra begär än smärtlindring hos Amanda.
Konflikter uppstår när Maud drar igång sin agenda. Den djupt katolskt troende sköterskan vill nämligen också rädda Amandas själ…
Maud är lite grann som om Stephen Kings huvudpersoner från ”Carrie” slogs samman. Tonårstjejen med övernaturliga krafter och hennes skvatt galet religiösa mamma.
”Saint Maud” har många starka ögonblick och lysande skådespeleri. Men jag är mer nyfiken på vad den uppenbart talangfulla regissören ska hitta på om hon vidgar vyerna från religiös fanatism.