Roman Polanskis film är mer omstridd för vem han är, än för vad filmen är
Publicerad 2020-02-28
En officer och spion
Regi Roman Polanski, med Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric.
drama
Mästerregissören Roman Polanskis senaste är redan flitigt prisbelönad. Och omstridd.
En proffsigt berättad historia, men inte i närheten av hans allra bästa filmer.
Roman Polanskis film har varit kontroversiell ända sedan premiären vid Venedigfestivalen i höstas, där den vann Juryns stora pris. Egentligen dock aldrig omstridd för sitt innehåll, utan för att Polanski är den han är, det faktum att han flydde från åtalet om sex med en minderårig i USA i slutet av 1970-talet och även för senare anklagelser om övergrepp.
Möjligen kan den som vill läsa in subtila paralleller mellan det Polanski tycker att han felaktigt anklagats för och filmens själva intrig. Som avhandlar Dreyfusaffären, en av Frankrikes mest kända rättsskandaler. Utspelades kring förra sekelskiftet och kretsade kring en judisk officer (Louis Garrel) som dömdes för spioneri, med påhittade bevis, av antisemitiska skäl. Jean Dujardin spelar en överstelöjtnant som riskerade sin egen karriär för att få sin före detta kollega frikänd. Mer ska inte avslöjas för de som ska se filmen.
Polanski är ett superproffs och har fått både budget och skådespelare för att göra historien rättvisa.
Själv har jag främst ett problem: uppenbarligen såg alla fransmän ungefär likadana ut på den tiden, mörkhåriga och med stora mustascher. Det gör det, faktiskt, ibland svårt att skilja personerna från varandra.