Charm på hög växel ända till ett nakenbad
Filosof med cp-skada hittar en vän i ”Vackra själar”
Publicerad 2022-08-20
Vackra själar
Regi Bernard Campan och Alexandre Jollien, med Bernard Campan, Alexandre Jollien, Tiphaine Daviot, Julie-Anne Roth.
FILMRECENSION. Han är född med en cp-skada. Men det har inte hindrat honom från att bli prisad filosof, författare och familjefar.
Det händer mycket i Alexandre Jolliens liv.
Nu är han även filmstjärna.
DRAMAKOMEDI. Han är en välkänd figur i Frankrike och Schweiz, Alexandre Jollien. Mindre så i Sverige. Därför reagerar kanske inte en svensk biopublik särskilt mycket när de ser den här filmen. Men man får ett större utbyte av ”Vackra själar” om man vet lite om Jollien.
Han har själv regisserat och skrivit den här filmen tillsammans med sin vän Bernard Campan, skådespelare och regissör. Mycket av det som utgör filmens teman är baserade på egna erfarenheter. Det gäller i högsta grad Jolliens rollfigur.
Han spelar Igor, en man med cp som försörjer sig som cykelbud. En dag träffar han begravningsentreprenören Louis (Campan), eller är det snarare tvärtom? Louis kör nästan på honom, men Igor väjer undan och skadar sig lindrigt.
Igor har gömt sig i bilen
När Louis har försäkrat sig om att Igor mår bra tror han att saken är utagerad. Men den egensinnige mannen dyker upp igen i hans liv. När Louis ska köra en av sina ”kunder”, en kista innehållande en gammal dam, till Sydfrankrike där hon ska begravas, dröjer det inte länge förrän han upptäcker att Igor har gömt sig där bak i bilen, bredvid kistan.
Hans förklaring: det är ett ”metafysiskt experiment”.
Igor är en mycket ensam person som bara har sin (bekymrade) mor – och så förstås alla döda filosofer. Hans liv fylls av läsning och funderingar på vad Sokrates, Platon, Descartes och Nietszche, med flera, hade för visdomar att säga om vår gemensamma existens.
Louis å sin sida har inget funktionshinder att släpa på, men även han brottas med ensamhet. Han hade också en relation till den döda kvinnan i kistan, en konfrontation som väntar på honom när han når resans mål.
Det finns mycket i det här upplägget som är uppenbart från början. Visst är det en kompisrulle där ett omaka par kommer att lära sig saker om varandra och sig själva under en road trip.
De får sällskap av en ung kvinna (Tiphaine Daviot) som blir del av deras äventyr, men på en blygsam nivå. En annan scen med en prostituerad kvinna (Julie-Anne Roth) som ger Igor en hjälpande hand förblir rakt igenom klyschig.
Inga djupare tankar
Campan och Jollien ser till att fokus ligger på vänskapen. Det kanske är klokast, för även om Jolliens personlighet, filosofi och bakgrund finns invävd i hans rollfigur leder det inte till några djupare tankar. Det är det publikfriande herrarna visar sig vara bäst på.
Duon växlar upp när det gäller charmen på ett övertygande sätt under filmens gång. Kanske inte så hudnära och avslöjande, men resan räcker i alla fall hela vägen till ett avslutande nakenbad.
Filmen visas på bio.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.