Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Drömskt poetiskt drama om läkekonsten på 1700-talet

Publicerad 2021-12-02

Lotte Verbeek och Sverrir Gudnason.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

The book of vision

Regi Carlo S Hintermann, med Lotte Verbeek, Charles Dance, Sverrir Gudnason, Isolda Dychauk.

DRAMA Eva (Lotte Verbeek) har hoppat av en lovande karriär som cancerläkare i Holland för att forska kring en läkare verksam i Preussen på 1700-talet. Hennes nye handledare på medicinmuseet är Stellan (Sverrir Gudnason). Hans chef, som är hennes läkare, spelas av Charles Dance. De tre och andra skådespelare har parallella roller i den speglande 1700-talsberättelsen, där en generals hustru väntar barn.

Italienske regissören Carlo Hintermann har tidigare gjort dokumentär om Terrence Malick och arbetat med Malick, som är exekutiv producent här. Hintermann är uppenbarligen inspirerad av amerikanens berättarstil. ”The book of vision” vilar i snygga bilder, och lägger pussel på samma vaga vis.

Om liv och död, om barn som föds och andra som dör. Eller inte dör. Filmen vill diskutera olika sätt att läka människokroppen och sjukdomar. Åderlåtning. Patientdrömmar.

Sevärda skådespelare. Lotte Verbeek {”Outlander”) har en bra intensitet och en uppfordrande blick. Charles Dance är solid som läkare då och nu. Sverrir Gudnason spelar svenskt förnuft och tro på vetenskap, både som Stellan i filmens nutid och som läkaren Nils Lindberg på 1700-talet.

Filmen tror mer på drömmar, på det undermedvetna och det övernaturliga. Visionen balanserar mellan poetisk och tålamodsprövande.

Följ ämnen i artikeln