Miss Li försvinner i det svenska popmyllret
Uppdaterad 2021-10-04 | Publicerad 2021-09-24
ALBUM På sitt första album på svenska skrotar Miss Li de lekfulla arrangemangen för mer polerade popproduktioner.
Det får musiken att kännas opersonlig, trots de högst personliga frågorna.
Miss Li
Underbart i all misär
Pistol Packin’ Music/Sony
POP Det är inte oväntat att Miss Li har gått över till svenskan. I ”Så mycket bättre” platsade hennes hudlösa tolkningar naturligt bland höjdpunkterna. Svärtan i ”Kaffe och en cigarett” eller ”Här kommer natten” känns fortfarande som något utöver det vanliga.
De hjärtekrossade och självrannsakande låtarna på ”Underbart i all misär” är på många sätt hennes mest personliga hittills. Linda Karlsson vänder in och ut på sig själv för att svara på de största av frågor: ”Varför är jag den jag är? Varför gör jag som jag gör? Varför envisas jag med att göra samma misstag om och om igen?”.
I 15 år har Miss Lis styrka legat i de lekfulla arrangemangen, men även i hennes raka texter. De träffar sällan lika hårt på svenska. En låt som ”Utan dig” har givetvis ett viktigt tema om att hitta frihet efter ett giftigt förhållande, men när hon sjunger om att ”dansa genom natten” och ”skita i varannan vatten” blir orden för platta för att beröra.
Dessutom saknar det nionde albumet inlevelsen och energin som en gång brukade flöda ur hennes piano. Musiken präglas i stället av polerade popproduktioner noga baserade på Spotifys topplista, och onödigt mycket autotune.
Risken finns att hon råkar försvinna i myllret av popmusik på svenska.
Det är i de inledande och avslutade spåren som Miss Li är som bäst. Mäktiga ”Tidsmaskin” bygger upp till ett känslosamt klimax, med tunga textrader om att hitta sin gamla förlovningsring i en undangömd låda.
Här, och i den stora refrängen i ”Saknar dig nog mer än jag har saknat någon någonsin förut”, blir smärtan äntligen påtaglig.
BÄSTA SPÅR: ”Tidsmaskin”.
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!
Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik