Så vill Apple döda Spotify
Uppdaterad 2015-06-21 | Publicerad 2015-06-20
Enkla knepet för att knäcka motståndaren
Apple Music ska konkurrera ut Spotify.
Det hoppas åtminstone den amerikanska teknikjätten.
Målet är att sno Spotifys premium-kunder.
RÖSTA PÅ ROCKBJÖRNEN SURFAR DU VIA MOBIL? RÖSTA HÄR!
Apple Music är en ny streamingtjänst som kombinerar de 37 miljoner låtarna i Itunes med radiostationen Beats 1 och personliga spellistor baserade på rekommendationer.
Syftet är att konkurrera ut Spotify och Apple har även matchat priset, 9,99 dollar för en månad för Spotify Premium.
Apple Music kommer inte att ha någon gratisversion men enligt Time kan just det ligga i fatet för Spotify.
Ute efter kundbasen
90 procent av Spotifys intäkter kommer nämligen från Premium-användare och det är just den här kundbasen som Apple är ute efter, skriver Time.
Apple kommer också att släppa en Android-version av Apple Music för att ytterligare sätta press på Spotify. Appen kommer också att vara inbyggd i iOS 8.4 som släpps den här månaden. Dessutom bjuder Apple på de tre första månaderna för nya användare.
Om Apple lyckas locka tillräckligt många betalkonsumenter att lämna Spotify kan det svenska bolagets affärsidé vara i allvarlig fara.