Sigrid tacklar sexism med oklanderlig pop
Publicerad 2019-03-08
ALBUM Debutalbumet ”Sucker punch” lever upp till sitt namn.
Sigrid levererar hit efter hit och ger flera kängor åt en sexistisk musikbransch.
Sigrid
Sucker punch
Island/Universal
POP Historierna om musikvärldens beteende mot kvinnliga artister blir allt fler.
På internationella kvinnodagen släpper författaren och journalisten Annah Björk boken ”Ni måste flytta på er” där flera av vår tids största popstjärnor pratar om sexismen i branschen.
Och få har nog missat dokumentären om Dolly Style där det avslöjas att gruppen ställs inför tuffa krav och omänskliga skönhetsideal.
Sigrid väljer att berätta sina historier genom musiken.
Det norska stjärnskottet fick sitt genombrott med ”Don’t kill my vibe” 2017, en låt om hur hon förminskats och ignorerats av manliga kollegor.
I fjol utnämndes hon till nästa stora artist av BBC – före namn som Billie Eilish och Khalid – och gjorde prestigefyllda framträdanden på brittiska tv-program som ”Later with Jools Holland” och ”Top of the pops”.
”Sucker punch” är fylld av potentiella hits där 22-åringen fortsätter att leverera fängslande melodier och träffande låttexter. Här finns även hennes unika förmåga att få hjärtesorg att låta lyckligt.
I låtar som ”Mine right now” och ”Never mine” möter hennes sorgsna röst euforiska synthar. De doftar av ljuv 80-talspop.
I storslagna ”Strangers” sjunger hon om hur kärleken aldrig lever upp till Hollywood-klyschorna och visar upp sin styrka som sångerska.
The Guardian kallade låten för en fortsättning på Robyns ”Dancing on my own”.
Och ”Business dinners” är ännu en urstark poplåt om hennes möten med äldre skivbolagssnubbar.
”You just want me to be pictures, numbers, figures, I’m just trying to be me”, sjunger Sigrid och ger ett tydligt långfinger till musikbranschens förlegade orättvisor.
BÄSTA SPÅR: ”Strangers” och ”Business dinners”.
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!
Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik