Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Julskrällen som kostar spelbolagen 12 miljoner

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-21

Cowells nya idol brädad av 17 år gammal låt

LONDON/STOCKHOLM. ”Idol”-vinnarens förlust blev inte bara en besvikelse för domaren Simon Cowell.

De brittiska spelbolagen får hosta upp 12 miljoner efter den stora överraskningen.

Simon Cowell.

Det som ingen trodde var möjligt inträffade.

Rage Against The Machine slog ”Idol”-vinnaren som julletta på den brittiska singellistan.

Nu får spelbolagen betala för superskrällen.

– Förr pratade vi om att inte tillåta spel på julettorna längre eftersom ”X-Factor”-låtarna verkade oslagbara, säger Rupert Adams på spelbolaget William Hill till The Sun.

– Det är svårt att säga hur mycket vi förlorat. Men industrin kommer definitivt få betala ut sjusiffriga belopp. Det kan lätt vara över 12 miljoner.

Sen 2005 har vinnaren av ”X-Factor”, den brittiska motsvarigheten till ”Idol”, prenumererat på förstaplatsen över julhelgen.

Men det blev ingen ny juletta för Simon Cowells lärling.

Massiv kampanj

En Facebook-kampanj såg i stället till att Rage Against The Machine toppar den brittiska singellistan med ”Killing in the name of” från 1992.

Men i år fick vinnaren Joe McElderry se sig snuvad på topplaceringen efter att en kampanj på Facebook ställt frågan ”Är ni trötta på att Simon Cowells senaste karaokesångare tar första platsen? Det är vi också”.

Rage Against The Machines låt laddades ned mer än 500 000 gånger, medan McElderberrys Miley Cyrus-cover sålde i 450 000 exemplar.