Något av det bästa Avantgardet har gjort
Uppdaterad 2020-12-16 | Publicerad 2020-12-11
ALBUM På sitt femte album går Avantgardet djupare, både med svänget och texterna.
Avantgardet
Smile and wave
Avantgardet
POP Efter sina tre första album såg Avantgardet fjolårsplattan ”Mellan miljonprogram och Thailand” som en ny riktning med nya perspektiv, men jag vill hävda att det är nu som de verkligen tar klivet.
Det lika boogiegungande som melodistarka soundet, lätt förenklat en mustig Nybro-grogg av Libertines, Nationalteatern och Håkan Hellström, finns förstås kvar. Men där själva grejen med Avantgardet främst har varit att de spelar med konstant sänkt gard och blottar allehanda skavanker både själsligt och musikaliskt låter de mer kraftfullt och svänger djupare här. Hör bara ”Törnvägen”, ”Framåt habibi” eller ”Jazzman”.
Jag anar att det kan ha att göra med nye producenten Jari Haapalainen, som genom åren fått alla från Eldkvarn till Ed Harcourt att lyfta sig ett snäpp extra.
Framför allt sorterar Rasmus Arvidsson bort en del av den formuleringsförtjusta socialrealism som först var en betydande del av Avantgardets storhet men senast ibland började kännas som väl bekanta manér.
I stället skriver han här mer introspektivt och från den plats där han är nu, tydligt präglad av pandemiårets skumpiga resa mellan förtvivlan och hopp. Skarpt och insiktfullt, med välfunna referenser till diverse filosofer, amiraler och alkoholforskare.
”Smile and wave” är ett steg åt helt rätt håll, och något av det allra bästa Avantgardet har gjort.
BÄSTA SPÅR: ”Framåt habibi”.
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!
Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik