Statistiken från Spotify är skrämmande
Natasha Azarmi och Sofia Bergström på internationella kvinnodagen: Här är kraven på musikbranschen
Siffrorna talar sitt tydliga språk: musikindustrin styrs av män.
Men tillsammans kan vi göra branschen mer jämställd.
Statistiken från Spotify är lika tydlig som skrämmande.
Bara tio procent av låtskrivarna bakom fjolårets 50 mest spelade låtar i Sverige var kvinnor.
Bland producenter var andelen ännu lägre; av sammanlagt 112 var bara en kvinna.
Det här är problematiskt av flera skäl.
Vi kan inte ha en musikbransch där kvinnor och icke-män får minimalt med utrymme.
En bransch där de blir förminskade och åsidosatta.
Vi matas med musik ur ett nästan uteslutande manligt perspektiv, som ju bara speglar en del av samhället. Musikbranschen gynnas av att fler typer av historier och röster får ta plats.
I Me too-uppropet #närmusikentystnar vittnade tusentals yrkesverksamma om sexismen inom musikindustrin.
Men det finns flera saker vi kan göra för att tillsammans bekämpa branschens orättvisor.
Festival- och konsertbokare/skivbolag: sätt tydliga mål och utöka era nätverk.
Precis som ni har målsättningar kring ekonomin är det också viktigt att skapa jämställdhetsmål som ni kontinuerligt följer upp.
Våga också boka/signa bortom era nätverk. Om ni alltid jobbar med samma typer av akter kan ni aldrig uppnå bredare representation.
Musikredaktioner: se över mångfalden och motverka stereotyper.
Personalstyrkan på en redaktion påverkar vilka ämnen, röster och perspektiv som lyfts fram.
Därför är det viktigt med mångfald på redaktionerna.
Arbeta också aktivt för att förhindra könsstereotypiska porträtteringar i bild och text.
Du som läser: gör din röst hörd.
Det finns flera saker du kan göra för att ge branschen en knuff i rätt riktning. Till exempel önska artister till festivaler, sprida spellistor och tipsa musikjournalister och vänner om akter som ofta blir förbisedda.
Musiken tillhör alla. Såväl på internationella kvinnodagen som alla andra dagar på året.