Carola och Celine Dion
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-14
Superdivorna möts i Markus Larssons hörlurar
Kampen mellan Celine Dions lyxiga popplatta och Carolas fromma julskiva blir jämn och hård.
Hur de gula plussen fördelas avgörs aldrig med straffar. Så efter en rafflande förlängning slutar matchen 2–2.
Carola
Jul i Betlehem II: I denna natt blir världen ny (JULMUSIK)
Rösten
Carola har en kraftfull pipa. Men i hennes populära Betlehem-franchaise är utlevelsen from och vördnadsfull. Ibland blir den även överdrivet innerlig. Och barnslig.
Låtarna
Skivan består mest av andliga julklassiker. Vissa arrangemang är inspirerade av orientalisk och österländsk folkmusik.
Texterna
Inklusive albumets titel nämns staden Betlehem 11 gånger.
Antal gudsreferenser
Vem orkar räkna?
Sammanfattning
När svenska artister ska lovprisa Den Store Chefen blir tonen aldrig speciellt munter. Det låter som att artisterna tittar på ”Det sjunde inseglet” medan de sjunger. Carola är inget undantag. Förutom på en punkt: den amerikanska gospeln ”Go, tell it on the mountain”.
Och hon är betydligt bättre på jänkarnas lovsånger än buttra psalmer från Skandinavien.
Bästa spår: ”Go, tell it on the mountain”.
Celine Dion
Taking chances (pop)
Rösten
Tekniken är magnifik och vältränad. Om rösten hade kunnat ställa upp i OS skulle den tagit medalj i gymnastik. Oavsett om den ställde upp i barr, bygelhäst eller det fristående programmet.
Låtarna
Sex svenska låtskrivare och artister medverkar på skivan, däribland pianogurun Robert Wells. Här finns r’n’b, elva bombastiska ballader och vulgär tantrock.
Texterna
Hjärta och smärta. Texterna skulle kunna vara ett manus till Dr Phils pratshow eller eftermiddagarnas tv-såpor.
Antal gudsreferenser
En. Celine nämner Jesus i låten ”New dawn”.
Sammanfattning
Låtarna håller ibland rätt hög standard, i alla fall ur ett marknadsanpassat perspektiv. Men rösten är gjord av marmor och därför helt tom på personlighet och känslor.
Bästa spår: ”I got nothing left”.