Crypta jämnar allt motstånd med marken
Publicerad 2021-06-18
ALBUM Dödsmetallbandet Crypta debuterar med en lika skräckinjagande som suverän skiva.
Crypta
Echoes of the soul
Napalm
METAL Dödsmetallen går igenom en liknande renässans som thrashen. En uppsjö av band återvänder till rötterna, plockar de allra råaste russinen ur kakan och bakar ihop old school-doftande dängor i, ofta, snortajt skrud. Blood Incantation, Horrendous, Gatecreeper och svenska LIK hör till de bästa exemplen.
Debuterande Crypta är en högst lovande uppstickare i genren, med Fernanda Lira och Luana Dametto – tidigare medlemmar i brasilianska thrash metal-bandet Nervosa – och gitarristerna Sonia Anubis (ex-Burning Witches) och Tainá Bergamaschi.
Debutskivan ”Echoes of the soul” kan i det närmaste liknas vid en sonisk skräckfilm. Låtar som ”Possessed”, ”Dark night of the soul” och ”From the ashes” badar i blod, brutaliteter och blasfemi. Inte bara i text, utan även i stämning och sång.
Kombinationen av Anubis och Bergamaschis djävulskt diaboliska riff och Liras djuriskt gutturala sång bidrar till ett soundtrack värdigt de värsta av mardrömmar (en fin komplimang i det här sammanhanget).
Crypta visar också på ett föredömligt stort omfång. Gruppen leker och laborerar med tempon och takter, om än med stabil utgångspunkt i influenser som Possessed och tidiga Carcass.
Variationen gör att det inte går att hitta en enda trist sekund på ”Echoes of the soul”, och Crypta känns redan som ett band med kraft att ta genren framåt.
BÄSTA SPÅR: ”Possessed”.
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!
Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik