Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

– Värt att fortsätta med Mirror's edge

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-09

EA: Faith är en ikon. "Smids absolut planer"

EA har inte glömt "Mirror's edge".

– Vi har inte lagt det på soptippen. Det smids planer om ”Mirror’s edge”, absolut, säger EA-chefen Patrick Söderlund.

Mirror's edge.

I en stor intervju med Aftonbladet Spela! väljer Patrick Söderlund sina ord noga när han talar om framtiden för unika plattformsspelet "Mirror's edge".

Spelet vann Aftonbladets läsarpris Guldstickan i kategorien "Årets nykomling" och efter en trög start har det sakta men säkert kommit att sälja i fler än två miljoner exemplar.

”Finns absolut en aptit”

– ”Mirror’s edge” som varumärke har en enorm styrka. Karaktären Faith är en ikon och det är något EA faktiskt saknar. Om du kollar på EA:s varumärken så har vi nästan inga karaktärsbaserade spel. Vi har ingen Lara Croft eller Super Mario i vår portfölj. Så att det finns absolut en aptit hos EA att göra mer ”Mirror’s edge”. Vi har inte lagt varumärket på soptippen. Det smids planer om ”Mirror’s edge”, absolut, säger Patrick Söderlund.

Plattformsspel

Men det är inte bara kvinnliga karaktären Faith som gör "Mirror's edge" unikt. Det är dessutom att plattformsspel sett ur första person. Söderlund håller med om att det också är viktigt för serien framöver.

– Tredjepersons-Faith funkar alldeles utmärkt. Men vi tror att lite av dess ”edge” försvinner, när man tar bort förstapersonsvyn. Det vi snarare måste göra är att lösa det som var frustrerande med förstapersonsvyn i ”Mirror’s edge”, vilket är väldigt svårt. Men kan vi göra det, då har vi verkligen lyckats. Vi är fortfarande övertygade om att det går att göra den typen av spel, men att vi kan göra det väldigt mycket bättre.

”Jobbar kontinuerligt”

Det där låter väldigt mycket som en bekräftelse på att en direkt uppföljare faktiskt är under utveckling.

Men det vill inte Patrick Söderlund skriva under på.

– Jag kan säga att vi jobbar kontinuerligt på att fundera över hur vi ska ta varumärket vidare. Där står vi i dag. Jag kan inte bekräfta att vi gör ”Mirror’s edge 2”. Men det är ett varumärke som kräver eftertanke och jag tycker det är värt att fortsätta jobba med det.

Du kan läsa både första och andra delen av vår stora intervju med Patrick Söderlund här och här.