– Vi har lärt oss otroligt mycket av ”BF4”
Publicerad 2014-11-02
Battlefield 4 2013 års svenska spel – enligt Aftonbladets läsare
Kritiken mot ”Battlefield 4:s” tekniska brister har varit skoningslös.
Men den stoppade inte succéspelet från att totaldominera omröstningen när Spelas läsare utsåg 2013 års svenska spel.
– Vi är medvetna om att vissa spelare haft problem och vi jobbar aktivt med att förbättra spelet, säger exekutive producenten Patrick Bach på svenska Dice.
Grattis! Hur känns det att få den här utmärkelsen?
– Det känns fantastiskt kul att ”Battlefield 4” blivit valt till åårets spel av era läsare! Det är ett stort erkännande när man blir framröstad av spelarna själv, då vet man att de haft roligt och gillar det vi har skapat. Våra spelare är otroligt viktiga för oss och vi lyssnar alltid på deras åsikter. Ett stort tack till alla som spelar ”Battlefield” och alla som röstade. Det är för er som vi gör spelet och fortsätter att stödja det med uppdateringar och expansioner så här långt efter releasen.
Varför tror du ”Battlefield” är en så populär serie än idag, över ett decennium efter ”BF1942”?
– För att det än idag inte finns något annat spel som lyckats kombinera storskaligt krig i lagspelsform och med alla typer av fordon oavsett om det är på land, i luften eller på havet. Förutom att de senare spelen ser bättre ut och låter mäktigare vilket höjer upplevelsen så har vi byggt vidare på den beprövade kärnan med sten, sax, påse-principen och utvecklat spellägen, funktioner och kartor utan att tappa den viktiga spelbalansen. Vi har helt enkelt ett väldigt bra koncept som liksom ”sitter i våra gener” här på Dice. Många har till exempel tillbringat hundratals timmar i ”Battlefield 4”, vilket jag tror beror på att det alltid finns något för dig som spelare att göra, oavsett vad du har för spelstil.
”Bäst och mest komplett någonsin”
Så här i backspegeln, vad är du allra mest nöjd med i ”BF4”?
– Jag är mest stolt över att vi lyckats bygga vad vi tycker är det bästa och mest kompletta ”Battlefield”-spelet någonsin. Vi har bland annat satt en ny standard för sjöstrider, designat mer dynamiska nivåer som gör spelet mer levande och omväxlande, och mycket mer som ger den mest fulländade spelupplevelsen i ”Battlefield”-serien hittills. Att vi dessutom utvecklade och släppte spelet till premiären av den nya generationens konsoler med en ny kvalitetsribba som det medförde är en teknisk prestation som vi är både stolta och glada över. Men i slutändan är det viktigaste förstås spelarens upplevelse.
Nu när serien funnits så länge, är det svårt att fortsätta förädla konceptet utan att lägga till nyheter bara för sakens skull?
– Inte alls! Vi sprudlar av idéer på Dice och det finns otroligt mycket vi vill göra, men det är en svår balansgång att behålla ”Battlefields” kärnvärden och samtidigt överraska spelaren med nya koncept. För oss gäller det att sålla bland idéerna, det är nämligen lätt att addera funktioner bara för nyhetens behag. För mig är det viktigt att varje spel ska ha sin egen stil och smak, men förändringar i spelet får inte påverka vad som är den beprövade kärnan i ”Battlefield”.
”Nya konsolerna en utmaning”
”BF4” har kritiserats hårt för serverkrascher och andra tekniska problem. Hur ska ni göra för att vinna tillbaka spelarnas förtroende inför framtida delar?
– Vi är djärva och vill gå i bräschen för utveckling – både tekniskt och kreativt, det är därför våra spel blir uppmärksammade och uppskattade av våra spelare. Och spelarna är det viktigaste för oss så vi eftersträvar givetvis att bli ännu bättre för att behålla deras förtroende. Det var utan tvekan en utmaning att utveckla ”Battlefield 4” på fem plattformar, varav två helt nya. Vi har lärt oss otroligt mycket av att arbeta på de nya konsolerna och vilka utmaningar vi måste kunna hantera, vilket är en erfarenhet som gör att vi bara kan bli bättre. Vi är medvetna om att vissa spelare haft problem och vi jobbar aktivt med att förbättra spelet och lägga till nya funktioner och förbättringar i en direkt dialog med våra spelare.
Hyllar Fares debutspel
En annan sak som sågats, bland annat i Aftonbladets recension, är spelets kampanj. Borde vi inte kunna förvänta oss kampanjer i världsklass av en så rutinerad och framgångsrik studio som Dice?
– Att vara kritikerrosad betyder inte alltid att man även är älskad av spelarna. Vi gör ett spel som riktar sig till en otrolig mängd spelare, varav vissa föredrar multiplayer med dess djup och variation, medan andra uppskattar singleplayer för att själv få vara hjälten i centrum. Även om vi gjorde många unika saker i kampanjen som inte gjorts förut så kan vi såklart alltid bli bättre – på alla områden, inte bara singleplayer.
Hade du själv något svenskt favoritspel ifjol, utöver ditt eget?
– Jag gillade ”Brothers: A tale of two sons” av Josef Fares och Starbreeze, det har en fin berättelse sammanvävd med ett riktigt intressant spelupplägg.