Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

”Inventing Anna” är en bombmatta av själlöshet

Att Netflix kan sälja vilken dynga som helst betyder inte att man måste köpa den

Julia Garner i ”Inventing Anna”.

TV-KRÖNIKA Netflix ”Inventing Anna”, om fejk-arvtagerskan som lurade New York-societeten i deras eget spel, är tv-seriernas egen bondfångare. 

En billig kopia av en serie med något att faktiskt säga, om kapitalism, klass och den amerikanska drömmen.

Den som ville sammanfatta tv-året 2021 med ett ord, gjorde det bäst med: pengar.

Att ha dem eller att inte ha dem i en hårdkapitalistisk värld, var den gemensamma nämnaren för flera av de största snackisarna; ”Squid game”, ”Succession”, ”Maid”, ”The White Lotus”. 

Samtiden älskar ämnet, med en fascination som står med ena foten i något sorts socialt patos och den andra i ren eskapism.

Så att Shonda Rhimes – demonproducent av såpig underhållning, med ett Netflix-avtal som lär vara värt över 300 miljoner dollar – skulle göra succé med en verklighetsbaserad historia om en bedragerska som nästlade sig in hos gräddan av New York, och drog fram bland högdjuren i de glassiga branscherna mode, konst, fastigheter och bank, med en hög obetalda hotellnotor i sina spår, var ingen överraskning.

Ett kolossalt slöseri med en bra historia

Men med det sagt: Att ta sig igenom ”Inventing Anna” var som att hålla på att drunkna i den allra grundaste änden av poolen, översköljd av en flodvåg av förflackning.

Serien är lika själlös som människorna den skildrar, ett kolossalt slöseri med en bra historia, och att den här bombmattan av banalitet nu toppar tittlistan känns som en gigantisk blåsning i sig. En blåsning som ingen annan streamingtjänst än Netflix, som kan sälja vilken dynga som helst, hade lyckats med.

Julia Garner spelar alltså Anna Sorokina, en ryskfödd ung kvinna som genom att påstå sig heta Anna Delvey och vara en tysk arvtagerska med en gigantisk förmögenhet på väg, lurar alla i sin väg. Utan ett enda fungerande kreditkort – och med den charmerande attityden hos en pubertal självbeundrare, den bisarraste eurotrash-brytning du kan tänka dig, och en uppsyn som får det att liksom klia i knogarna.

Anna Chlumsky spelar Vivian Kent. En rollfigur baserad på journalisten Jessica Pressler, som skrev artikeln som serien är inspirerad av. Hon är höggravid, smått kolerisk och desperat att rädda sin skamfilade karriär, och hennes besatta nystande i det kuriösa fallet Anna Delvey är, antar jag, tänkt att väcka även vår nyfikenhet.

Vem ÄR denna kvinna? Och HUR kunde hon lura alla dessa människor?

Då når idiotin sitt crescendo

Problemet är dock att ”Inventing Anna”, trots att Rhimes verkar ha fått fria händer med speltiden och dragit ut den in absurdum, inte ger, eller ens försöker hitta, några andra svar än:

En samvetslös narcissist med en förvriden världsbild och en törst efter kändisskap.

Och:

För att alla var förblindade av hennes rika attityd – samt svårartat korkade.

Tänkande går uppenbarligen inte att köpa för pengar.

Sedan, när man känner att det hela knappast kan bli plastigare, och att rikedomsporren med det här extremt osmickrande porträttet bör vara framme vid vägs ände… Då når idiotin sitt crescendo när vi, under den förvirrade sluttampen, plötsligt förväntas köpa Anna Delvey som någon sorts feministisk Instagram-martyr för millennials.

Ridå för i helvete. Ridå!


FJELLBORGS FAVORITER


Trom

En sevärd ny kriminalare på Viaplay, i vilken de vindpinade färöiska miljöerna spelar huvudrollen. Med danske Ulrich Thomsen som en journalist som gräver i mordet på en djurrättsaktivist som kom ut som hans dotter strax före sin död.


Severance 

En smart och stilsäker tech-thriller på Apple TV+, med Adam Scott, John Turturro, Christopher Walken och Patricia Arquette. Om ett företag där de anställda går igenom en process som separerar deras privata minnen från deras minnen från arbetsplatsen.


Harmonica 

På söndag landar det här musikaliska dramat av och med Josephine Bornebusch och Jonas Karlsson på Viaplay. Det är en udda och vemodig kärlekshistoria som inte riktigt är vad jag hade väntat mig. Men den växer lite för varje avsnitt.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv