Comhem lugnar tittarna efter larm om TV4-bråk
Publicerad 2015-04-21
”Vår absoluta ambition är att lösa detta”
Ett bråk gör att TV4:s kanaler kan släckas ner för Comhems kunder. Så har det låtit i bransch- och affärspress de senaste dagarna.
Men nu tonar båda sidorna ner konflikten.
– Vår absoluta förhoppning är att Comhems kunder ska kunna se våra kanaler även i fortsättningen, säger TV4:s distributionschef David Österlund.
TV4 sitter nu i förhandlingar med Comhem. Där ska det avgöras vilka av bolagets kanaler och tjänster som ska ingå i Comhems paket framöver – och hur mycket det ska kosta.
Enligt Dagens Media planerar TV4 att säga upp avtalet. Orsaken är att den nya tjänsten Tivo inte levererat nya tittare i den utsträckning som Comhem lovat.
”Finns ingen konflikt”
Men att förhandlingarna är nära att bryta samman förnekas av både TV4 och Comhem.
– Vi har ingen anledning att tro att det inte kommer finnas samma kanaler i Comhems utbud även framöver, säger TV4:s distributionschef David Österlund.
– Det finns ingen konflikt. Vi har en dialog och vi har en gemensam målsättning om att vi ska komma överens, säger Comhems presschef Fredrik Hallstan.
Flera kanaler försvann
I slutet av mars ledde havererade förhandlingar mellan tv-jätten SBS Discovery och Telia att bland annat Kanal 5 och Kanal 9 försvann för 700 000 hushåll.
Orsaken var att Telia tyckte att SBS Discovery ville ha för mycket pengar i förhållande till hur många som tittar på kanalerna. SBS Discovery å sin sida hävdade att Telias värdering av utbudet var för låg.
Efter en vecka nådde dock bolagen en överenskommelse – och kanalerna återvände för tv-tittarna.
Men Fredrik Hallstan på Comhem förnekar att något liknande är på väg att hända nu.
– Vi diskuterar med olika kanaler hela tiden, det är inget konstigt. Det är en del av vår vardag, och vår absoluta ambition är att lösa detta, säger han.