Letar svenska supertalanger
Uppdaterad 2016-08-23 | Publicerad 2016-08-21
Beverly Hillsbaserade Quincy Jones III gräver guld i Sverige
HOLLYWOOD. Han har hängt med Michael Jackson, jobbat med Tupac Shakur och blivit tagen i örat av LL Cool J.
Nu ska Quincy Jones III bedöma talanger i svenska Idol.
– Målet är att få fram en svensk Justin Bieber, Drake eller Mariah Carey som vi kan lansera i USA, säger han.
QD3, som han kallas, tar emot i sin pappas enorma lyxvilla i Bel Air. Det är en muromgärdad egendom utspridd över flera tomter med vakter som skriver in besökarna i en loggbok.
– Jag har varit här massor med gånger men inte ens sett slutet på huset, säger Kabiru Bello, delägare i duons gemensamma musikbolag som bland annat jobbar med Paul Rey och producenten och låtskrivaren John Alexis.
Ultralyxen bland guldskivor och Oscarsstatyetter har inte alltid varit 47-årige QD3:s vardag. Född under en affärsresa i London var han fem när hans pappa, den amerikanske musiklegendaren Quincy Jones och hans mamma, den svenska fotomodellen Ulla Jones, delade på sig. Beverly Hills byttes då mot Farsta utanför Stockholm.
Påhoppad hela tiden
– Det var mycket jag inte hade varit med om i Beverly Hills. I Farsta fick jag försvara mig nästan varje dag. Men som barn sitter man inte och analyserar om det är rasism. Jag var mer förvirrad över att bli påhoppad hela tiden.
Att namedroppa en visserligen berömd men frånvarande pappa imponerade inte på mobbarna.
– När jag berättade att jag hade varit hemma hos Michael Jackson eller hängt med Steven Spielberg, skrattade de bara åt mig.
– Ingen trodde på att Quincy Jones var min farsa. I stället sa de, ”Heter han inte Muhammad Ali också?”.
Fick filmroll
Ändå kanske han aldrig hade varit här i dag om det inte varit för uppväxten i Stockholmsförorten, som han sammantaget ändå kallar ”mycket lycklig”.
– Jag har haft lyxen att få leva rikt och fattigt. Jag vet vad det betyder att kämpa, säger han.
De tidiga tonåren med breakdance och kampsport ledde till en roll i Staffan Hildebrands ”Stockholmsnatt”.
– Staffan satt på en restaurang i Kungsan och fick syn på mig. När han frågade om jag ville vara med i filmen sa jag att jag gör vad som helst bara du fixar mig en ljudsampler.
Den gick på 30 000 kronor, eller som QD3 säger, ”sjukt mycket pengar för mig på den tiden”.
Hitlåt direkt
Samplern anlände dagen därpå.
Den då stökiga tonåringens första skapelse blev filmens titellåt, som nådde topplistans förstaplats.
– Det var en hundraprocentig vändpunkt i mitt liv. Jag har tänkt mycket på att det var ödet.
På frågan var han hade varit i dag om det inte hänt drar han en djup suck.
Sen ler han.
– Jag vet faktiskt inte. Efter det blev det musik på heltid.
– För många av mina polare gick det inte lika bra för.
Råttor i hallen
För QD3 bar det av till NY. Hiphopen kallades en fluga och tippades bara hålla ett par år.
– Jag skulle producera en platta och sen lägga av. Jag var 16.
Han hamnade i South Bronx. Han säger att fönstren var utslagna och det sprang stora råttor i hallen.– Men jag märkte det knappt. Jag bodde i samma område som flera av hiphopens grundare och fick lära mig allt.
Från New York fortsatte han till Los Angeles och skaffade studio i ökända South Central.
Där lärde han känna killarna som skulle bli världsberömda med NWA.
– Det var innan pengarna kom in i bilden. Dr Dre, Ice Cube, Eazy-E och de andra var hur lugna som helst. Det enda de ville var att göra så bra musik som möjligt.
Jobbade med Tupac
Tupac Shakur kom han i kontakt med genom sin syster, Kidada Jones, som dejtade legendaren.
– Bland det grymmaste jag har varit med om var när han bytte ut en av sina låtar på ”All eyez on me” och tog med min, ”Heaven ain’t hard to find”, och ”To live & die in LA” på ”Machiavelli”. Han sa att det var precis det soundet han hade letat efter.
Om Tupac var förebilden blev LL Cool J mentorn.
– Vi tränade på dagarna och spelade in i studion på kvällarna. Ibland åkte han hem och sov. Då sa han åt mig att stanna kvar och mixa. Han ville alltid att man skulle ta ett steg till. Klagade man någon gång fick man ett litet samtal av honom. Han lärde mig disciplin.
Flyttar tillbaka
Egenskapen bäddade för det 30-tal hiphopdokumentärer med Beef och Lil Wayne som QD3 gjort under åren och grundandet av techbolaget Wemash.
Det är en plattform där vem som helst på laglig väg kan ta del av video och ljudmaterial. Tanken är att man ska kunna mixa ihop vad man vill.
Med ”Idol” flyttar han ”hem” delar av företagets verksamhet.
– Sverige är kreativt och jättebra på teknik. Det passade perfekt nu.
På måndag blir det ett första test. Då är det premiär för honom och hans domarkollegor, Nikki Amin och Fredrik Kempe.
De har redan spelat in en halv säsong.
Tillbaka i förorten
– Om det skiljer något från tidigare år är det varmare nu, nästan terapi. Vi trycker inte ner några deltagare, säger han.
QD3 fick igenom sitt förslag att hålla auditions i förorterna.
– Vi är i Angered i Göteborg, Rosengård i Malmö, Tensta i Stockholm – på samma fritidsgård där jag började med breakdance. Det var så mycket kärlek att jag får gåshud när jag tänker på det.
– Målet är att visa de här områdena positiva möjligheter. Musik kan vara ett steg till integration.
Trots alla framgångar han nått är han nervös inför starten.
– Det pirrar som fan i magen. Jag gillar Sverige så jävla mycket. Jag vill bara att det här ska bli bra.
QD3 om:
Michael Jackson:
Han var familj när vi var barn. Min pappa och han jobbade hop hela tiden. Vi brukade gå ut och gå med hans lamadjur. Han, jag och min syster hängde med hans apa, Bubbles. I studion hade han med sig en orm som vi lekte med. Han var en ödmjuk fin människa och min syster bodde hos honom flera veckor i sträck.
Frank Sinatra, QD3:s gudfar:
Pappa och han gjorde ”Fly me to the moon”. Pappa säger samma sak om Frank Sintra som jag säger om Tupac. Det var lojalitet, först och främst var en bra människa, sen kom musiken.
Lionel Richie:
Jag började breakdansa till ”All night long”. Senare li livet jobbade jag med honom på ett par singlar. Vi var där jämt när jag var liten.
Steven Spielberg:
En familjefar. Det var alltid kul att gå hem till honom. Han hade barnasinnet kvar. Vi var på semester en gång. Michael Jackson var med, David Geffen. Steven filmade allt och låtsades att han gjorde en film om oss.
Oprah Winfrey:
Det var under ”Purpurfärgen”. Hon utmärkte sig som människa. Hon var jättevarm, utåtriktad och pratade med alla.