Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Tittarraset skakar tv3

Uppdaterad 2018-08-29 | Publicerad 2010-12-24

SVT kör över sina konkurrenter Renée: Alla kanaler är drabbade

Tittarna överger Hollywoodfruar och flippade dokusåpor.

De kommersiella kanalerna tappar stort – medan SVT ökar.

– Det är klart att det blir en oro när vissa program inte funkar, säger Renée Nyberg, programledare i TV3.

I en undersökning som branschtidningen Dagens Media rapporterar om, är SVT den stora vinnaren. Under året har kanalens tittarantal ökat med 11,7 procent.

Kanal 5 dalade med 5,5 procent och TV3 med 3,6 procent sedan förra året. Lasse Kronér, 48, som lett ”Doobidoo” med närmare två miljoner tittare under hösten, lovordar sin arbetsplats.

– Det är anledningen till att jag jobbar på SVT. Vi har ett djup och en kvalitet som inte finns i de kommersiella kanalerna, säger han.

Internt missnöje

Enligt uppgifter till Nöjesbladet har TV3 haft krismöten under hösten till följd av tittarnas svek.

– Stämningen är desperat. De kallade till möte eftersom det går dåligt för flera produktioner och de har ingen ny satsning som kan lyfta. De har försökt att mjölka vidare på Hollywood-grejen men den interna åsikten är att det inte funkar, kanalen måste satsa på något nytt. En del pratar om att ledningen måste tänka mer med hjärtat, säger en person med insyn.

”Viss oro”

Renée Nyberg, 44, leder ”Byggfällan”, den enda av kanalens nysatsningar med runt en halv miljon tittare.

– Det har varit en av de tuffaste säsongerna. Alla kanaler är drabbade. Det är klart det blir en oro när vissa program inte funkar. Men det är riktiga troopers som jobbar på TV3 och vi är vana vid att vara underdogs, säger Renée, som har jobbat för kanalen i över sex år.

Dan Panas, presschef på Kanal 5, säger att det huvudsakliga tappet skett på dagar och nätter. De stora flaggskeppen på kvällarna står sig stadigt.

– Vi är väldigt nöjda med säsongen. Inga tapp är förstås önskvärda. Men i primetime, mellan sex och tolv på kvällen, har det fortsatt gå bra till väldigt bra, säger han.

TV3:s presschef Max Lagerbäck om nysatsningarna som floppat:

– Det är klart att vi gärna skulle ha sett att fler hittat ”Veckans kanin” och ”24 timmar” samtidigt är vi absolut inte besvikna med ”Svenska New York-fruar” och så har vi ”Efterlyst”, ”Lyxfällan” och ”Ensam mamma söker” som fortsätter att leverera höga tittarsiffror vilket vi är jättenöjda med.

Följ ämnen i artikeln