Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Miljonärer på fylla och sex

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-27

Så här mycket tjänar makthavarna bakom tv-såpan "Big Brother"

I en serie artiklar har Aftonbladet granskat tv-programmet "Big Brother". I den första delen avslöjade vi försäljningen av sexfilmer på nätet - som Kanal 5 stoppade efter våra artiklar. I den andra delen tog vi upp alkoholromantiken i programmet och dess konsekvenser.

Alkoholforskaren Håkan Leifman och nyktre alkoholisten Mendez var eniga - programmet borde inte sändas så tidigt som 19.00 så att barnen kan se det. "Kanal 5 borde ta mer ansvar", krävde Leifman.

Adam Alsing, programledaren, är av en annan åsikt. I dag möter du honom och de andra personerna som står bakom projektet "Big Brother". De som tjänar pengar på programmet. De som också har makten att förändra dess innehåll - och flytta dess sändningstid.

Ronny Olovsson, nöjeschef

I "Big Brother" delades deltagarna upp i två lag - de fattiga och de rika.

I verkligheten är det de som är instängda i huset som är de fattiga.

De rika sitter i styrelserum, ledningsgrupper och i chefspositioner.

"Big Brother" lockar fler och fler tittare med hjälp av sex och fylla.

Och att konceptet fungerar märks - i de ansvarigas plånböcker.

Aftonbladet har kartlagt makthavarna bakom "Big Brother". De som tjänar på att deltagarna super tills de kräks och har sex framför kameran.

Bakom "Big Brother" står Kanal 5 och produktionsbolaget Meter Film och Television.

Enligt taxerad inkomst för 2002 tjänar cheferna och styrelsemedlemmarna på de två bolagen i genomsnitt 978 501 om året. Några av dem har dessutom förmögenheter på upp till 14 miljoner kronor.

Samtidigt hade huvudpersonerna i dokusåpan, deltagarna själva, en snittinkomst på ungefär sju procent av chefslönerna - 68 715 kronor.

Inte ens tillsammans kommer de upp till en chefs snittinkomst. Flera av dokusåpadeltagarna tjänade år 2001 noll kronor.

"Dyrast i Sverige"

Även årsredovisningen är munter läsning för de ansvariga bakom "Big Brother". Förra året gjorde Kanal 5 ett rekordresultat på 140 miljoner kronor.

Även Meter gjorde en vinst på nästan fyra miljoner. "Big Brother" är produktionsbolaget - och Kanal 5:s - överlägset största satsning.

- Det är en stor och omfattande produktion. Vi är nöjda med "Big Brother" ekonomiskt, säger Peter Ahlberg, vd för Meter.

- Visst tjänar vi pengar på "Big Brother". Och det är ett ohyggligt viktigt program för oss då det drar in rätt målgrupp till resten av kvällen, säger Johan Westman, programchef på Kanal 5.

Enligt välinsatta bedömare i tv-branschen kostade första omgången av "Big Brother" mellan 40 och 50 miljoner kronor att producera.

- Det är förmodligen det dyraste programmet i Sverige, säger Manfred Aronsson, vd på Kanal 5.

Lockar med sex

Med avgifter på ungefär 35 000 per program till bolaget Endemol, som äger formatet, är tittarsiffrorna enormt viktiga för att få produktionen att gå ihop tack vare reklamintäkter och biintäkter såsom internetförsäljning och sms-avgifter.

Därför satsar man på säkra knep för att locka publik - sex och fylla.

60 000 barn tittar

Och att 60 000 barn varje dag bänkar sig framför programmet bekymrar inte de ansvariga.

- Det är fler barn som tittar på kriget på nyheterna. Det här är inget barnprogram och det är inte heller de vi riktar oss till. Men det är föräldrarna som måste ta ansvar för vad barnen tittar på, säger Manfred Aronsson.

- Jag står alltid för allt vi gör. Vad jag tycker personligen är irrelevant, säger Peter Ahlberg.

Det har handlat mycket om sex och fylla den här säsongen. Vad tycker du om det?

- Om man ska vara efterklok har man kanske ibland sänt mer än man borde. Men den intressanta ingrediensen i formatet är att se hur deltagarna lever i huset och det går inte att påverka.

Johan Westman:

- Vi gör ett lagligt, rätt och riktigt program. Och det ligger helt rätt i sändningstid. Vi tar ansvar för vår publik genom att göra ett så bra program som möjligt. Barnen är inte vårt ansvar, det är föräldrarnas.

Skandalturné

En annan som har tjänat stora pengar på "Big Brother"-deltagarna är artistmanagern Michael Brinkenstierna. Han och bokningsföretaget Federation X stod bakom förra årets skandalomsusade krogturné "Big Brother Road Show". En succé som han hade planerat att upprepa med årets deltagare.

Men den omstridde managern har nu fått sparken från Federation X.

Kanal 5 har redan tidigare poängterat att de tar avstånd från Brinkenstierna.

- Vi avråder aktivt deltagarna att ge sig in i samarbete med honom, säger Jennifer McShane, pressansvarig på Kanal 5.

Adam Alsing

Manfred Aronsson

Johan Westman

Ingemar Olsson

Eva-Lotta Almkvist

Jonas Sjögren

Tomas Jansson

Fredrik Ljungberg

Peter Ahlberg

Michael Brinkenstierna

Tobias Bringholm

Mathias Barnekow

Peter Myhrman

Företagen bakom såpan

Tidigare:

Klas Lindberg, Tobias Lindner

Följ ämnen i artikeln