Skivbolagen slåss redan om idolerna
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-14
Darin: De ringer hem och säger att de ska fixa allt
Det är långt kvar av "Idol 2004".
Men redan nu slåss skivbolagen om deltagarna.
- De ringer och säger att de ska fixa allt åt mig, säger Darin Zanyar, 17.
Reglerna är förvisso glasklara. Det kontrakt som "Idol"-deltagarna har skrivit på binder dem till skivbolaget BMG till i slutet av februari - tre månader efter finalen den 26 november.
Men det hindrar inte flera konkurrenter från att uppvakta de unga popstjärnorna redan nu.
"Jag är uppbunden"
- Folk från olika skivbolag ringer hem till mig och säger "vi kommer att fixa allt åt dig om du jobbar med oss", berättar Darin Zanyar, 17.
Hur känns det?
- Klart man blir smickrad. Men jag förklarar att jag är uppbunden just nu.
Även Paul Lötberg, 21, har fått förfrågningar.
- Det finns absolut ett intresse från flera olika håll. Folk ringer och frågar hur reglerna kring programmet är, och vilka som äger rättigheterna till oss, säger han.
Vad säger du till dem?
- Jag berättar att jag är bunden till BMG.
Har BMG erbjudit dig något konkret än?
- Nej, jag kan tänka mig att de väntar tills man vinner eller blir utröstad.
"Vill prata med BMG"
Cornelia Dahlgren, 26, har varit i kontakt med flera producenter och låtskrivare sedan hon blev utröstad i fredags.
Men något erbjudande om skivkontrakt har hon inte fått.
- Inte än. Men jag vill gärna träffa BMG snart och prata med dem om det, säger hon.
Enligt Daniel Breitholtz, medlem i "Idol"-juryn och talangscout på BMG, kommer de dock att vänta innan de börjar förhandla med utröstade deltagare.
"Fokus på vinnaren"
- I "Fame Factory" fick alla skivkontrakt under programmets gång, och det tyckte vi var fel. Vi kommer att lägga huvudfokus på vinnaren och först därefter får vi se om andra kan vara aktuella, säger han.
Vad tycker du om att andra skivbolag uppvaktar deltagarna?
- De skivbolagen har inget där att göra. De som gör det skulle nog inte våga erkänna det för mig, för de vet vilket övertramp det är.
Jon Forsling