Röstkupp: Rädda Jens
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-11-15
Röstningen i "Idol" misstänks vara saboterad.
Kampanjen "Operation Rädda Jens" har som syfte att förnedra tävlingen.
– Folk som vill skämma ut "Idol" har startat det här, säger Jens Pääjärvi.
Under de åtta veckofinalerna har totalt 1,1 miljoner tittarröster kommit in till TV4.
Vecka efter vecka har Jens Pääjärvi "hängt löst", men klarat sig med minsta möjliga marginal.
Resultatet oroar TV4 och skivbolaget Sony BMG, som båda har stora intressen i tävlingens vinnare.
– Sony BMG ska ju spela in en skiva med vinnaren och det är väl inte just Jens de hoppas mest på. För TV4 är det också viktigt att vinnaren är en stjärna, säger en tv–källa
Nu återstår fyra deltagare – och mycket tyder på att fredagens delfinal blir slutet för Jens Pääjärvi, 17.
Men samtidigt pågår en kampanj på nätet för att rädda honom. Under parollen "Operation Rädda Jens" uppmanas folk att rösta på honom. Både för att sabotera programmet och för att motarbeta Sony BMG, där Daniel Breitholtz i juryn arbetar.
Håller inte koll
Jens själv känner till kampanjen.
– Vad jag förstår är det folk som vill skämma ut "Idol". I så fall är det tråkigt att de gör det på min bekostnad, säger han.
Producenten Maria Mowbray tror inte att kampanjen påverkar resultatet.
– Skälen till att folk röstar är många. Vi kan inte kontrollera dem, säger hon.
Så här skriver folk på sajten
Jon Forsling, Dan Panas