Slog rekord – efter ”Så mycket bättre”
Uppdaterad 2016-10-12 | Publicerad 2015-12-13
”En reklambudget på 10 miljoner räcker inte för att köpa den här framgången”
Så. Mycket. Bättre.
Medverkan i TV4:s succéprogram har gett stjärnorna reklam för enorma summor – och gett deras karriärer en rejäl energiinjektion.
– En reklambudget på 10 miljoner räcker inte för att köpa den här framgången, säger John Aleman, tv-chef på på mediebyrån Carat.
”Så mycket bättre” blev en ”Stjärnorna på slottet”-dödare när programmet lanserades för fem år sedan.
För stjärnorna kan medverkan ge uppmärksamhet värd astronomiska summor.
Det unika med programmet är relationen som artisterna bygger upp med tittarna, en relation som är omöjlig att värdera.
– Den framgången man får i sociala medier, tv och topplistor är svår att köpa för pengar. Jag skulle säga att programmet är Sveriges i särklass största skyltfönster där man kan marknadsföra sig själv eller återuppliva ett starkt varumärke.
Programsuccén har också gjort själva tv-tiden värdefull. I ett avsnitt nämnde Miriam Bryant en pizzeria hemma i Utby som genast blev nedringd med beställningar.
– En reklambudget på 10 miljoner räcker inte för att köpa den här framgången, säger John Aleman, tv-chef på på mediebyrån Carat.
Hetaste artisten
Årets vinnare i genomslag är den yngsta deltagaren, Miriam Bryant.
– Tveklöst, det är henne alla pratar om nu. Hon var relativt känd men hon är den absolut hetaste artisten i Sverige i dag alla kategorier, säger John Aleman.
Hennes låtar har slagit rekord på Spotify, samtliga tolkningar har hamnat på musiktjänsten Spotifys lista över mest spelade låtar i Sverige och antal följare på hennes Instagramkonto växte med över hundra procent, från 30 000 till 82 500.
Årets andra vinnare är den äldste i gänget.
– Sven-Bertil Taube är ett aktat namn men som väldigt få 70-, 80-, 90-talister har en relation till. Det man kunnat avläsa i sociala medier nu är en otrolig vördnad för honom, säger John Aleman.
Taube skrattar smickrat över de översvallande känslorna bland tittarna.
– Jag har förstått att det har blivit väldigt populärt, det är jätteroligt, säger Taube till Nöjesbladet.
Fin biljettförsäljning
Och nu väntar eftersvallet. Deltagarna toppar de svenska musiklistorna och flera av dem släpper skivor och ger sig ut på turné.
– Nu lanserar Niklas Strömstedt sin krogshow där biljettförsäljningen ser otroligt fin ut, säger John Aleman.
Jenny Berggren gör spelningar utomlands och håller föreläsningar runt om i Sverige och har märkt av en ”Så mycket bättre”-effekt.
– Jag brukar ha bra uppslutning, men jag upplever att det är ett uppsving, absolut. Det har blivit knökfullt, det gör mig glad.
Artisternas mest spelade låtar på Spotify nu / antal startade strömmar
NIKLAS STRÖMSTEDT
LISA NILSSON
JENNY BERGGREN
ISON & FILLE
SVEN-BERTIL TAUBE
KLEERUP
MIRIAM BRYANT
Tittarsiffror
I år:
Avsnitt 1 (Niklas Strömstedt): 1 627 000
Avsnitt 2 (Sven-Bertil Taube): 1 811 000
Avsnitt 3 (Miriam Bryant): 1 662 000
Avsnitt 4 (Jenny Berggren): 1 711 000
Avsnitt 5 (Ison & Fille): 1 133 000
Avsnitt 6 (Andreas Kleerup): 1 456 000
Avsnitt 7 (Lisa Nilsson): 1 524 000
Tittarsiffror
Förra året:
Avsnitt 1 (Ola Salo): 2 176 000.
Avsnitt 2 (Orup): 1 879 000.
Avsnitt 3 (Amanda Jenssen): 1 636 000.
Avsnitt 4 (Kajsa Grytt): 1 389 000.
Avsnitt 5 (Familjen): 1 206 000.
Avsnitt 6 (Carola): 1 985 000
Avsnitt 7 Love Antell: 1 312 000
Betyg
Totalt antal plus från Markus Larsson för de 6 bidragen
Jenny: 10
Miriam: 19
Niklas: 18
Lisa: 16
Kleerup: 19
Ison & Fille: 15
Taube: 15
Flest fyror: Miriam och Kleerup (två var)
Flest tvåor: Jenny (två stycken)
Skriverier i tidningarna okt-dec
Miriam Bryant: 690 artiklar
Sven-Bertil Taube: 701 artiklar
Jenny Berggren: 415 artiklar
Niklas Strömstedt: 517 artiklar
Andreas Kleerup: 505 artiklar
Lisa Nilsson: 566 artiklar
Ison & Fille: 447 artiklar
* Så många gånger respektive namn nämns tillsammans med ”Så mycket bättre” i svenska tryckta medier enligt Mediarkivet för tiden oktober-december 2015
Spotifystatistik
Flest antal spelningar för ”Så mycket bättre”-versionerna (samtliga framförda versioner)
1. Miriam Bryant
2. Lisa Nilsson
3. Ison & Fille
4. Kleerup
5. Jenny Berggren
6. Niklas Strömstedt
7. Sven-Bertil Taube
Procentuell ökning under programstart
(hela artistens katalog)
1. Sven-Bertil Taube (2020%)
2. Niklas Strömstedt (1906%)
3. Miriam Bryant (1455%)
4. Lisa Nilsson (478%)
5. Kleerup (471%)
6. Ison & Fille (319%)
7. Jenny Berggren (169%)
Procentuell ökning under dedikerat program
(hela artistens katalog)
1. Miriam Bryant (3350%)
2. Sven-Bertil Taube (2617%)
3. Niklas Strömstedt (1906%)
4. Jenny Berggren (1332%)
5. Kleerup (808%)
6. Ison & Fille (727%)
7. Lisa Nilsson (642%)
Antal följare i sociala medier
Jenny: -
Miriam: 82 500
Niklas: 32 400
Lisa: 13 800
Kleerup: 8 295
Ison & Fille: 727 + 21 300
Sven-Bertil: -
Jenny: 2 192
Miriam: 18 500
Niklas: 4 029
Lisa: 2 219
Kleerup: 25 800
Ison & Fille: 9 099
Sven-Bertil: -
Jenny: 11 469
Miriam: 198 222
Niklas: 23 694
Lisa: 3 983
Kleerup: 28 407
Ison & Fille: 41 500
Sven-Bertil: 472