Skivbolagen pressar TV4
Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2011-12-30
Så försöker bossarna få in sina artister till ’Så mycket bättre’: Vi slogs mycket för E-Type i år
TV4 jagar nya artister till ”Så mycket bättre”.
Och skivbolagen rustar för att få med sina stjärnor.
– Vi slogs väldigt mycket för att få in E-Type i år, säger Per Sundin, vd för Universal music.
TV4:s underhållningsprogram ”Så mycket bättre” har blivit en guldgruva såväl för kanalen som för musik-Sverige.
Efter den första säsongens succé har skivbolagen fått ett nytt skyltfönster att marknadsföra sina artister genom.
– Vi såg redan för ett år sedan vilken enorm effekt programmet hade. Då började vi pitcha artister mot TV4, säger Per Sundin, vd för Universal music.
Från Universal deltog Tomas Ledin, 59, Lena Philipsson, 45, och Martin ”E-Type” Erikson, 46, i den andra säsongen, som avslutades den 17 december.
– Vi slogs väldigt mycket för att få in E-Type i år. Ett av våra försäljningsargument var att det skulle bli spännande att se hur de andra artisterna tolkar hans låtar, säger Per Sundin och fortsätter:
– Sen är det kul om produktionsbolaget och TV4 i slutändan tycker att det är bra. Då har vi lyckats att få in honom där. Han var inte självskriven, om man säger så.
”Vi tar kontakt”
Från skivbolaget EMI medverkade Mikael Wiehe och Jason Diakité i säsong två.
– Finns det ett intresse från någon av våra artister att medverka tar vi kontakt med castingen, säger vd:n Stefan Blom och fortsätter:
– Av de artister som varit med har TV4 kommit med förfrågan till oss först. Men det hade lika gärna kunnat vara vi som föreslagit artisterna till dem.
Nu jagar TV4 artister till den tredje säsongen av programmet. Kanalens ståndpunkt är tydlig: De påverkas inte av skivbolagens önskemål.
– Det är ingenting som styr castingen, säger Matilda Snöwall, exekutiv producent för ”Så mycket bättre”.
Men enligt Universal musics vd slogs de för att få med E-Type?
– Jag kommenterar ingenting kring castingen, varken tidigare säsonger eller den kommande, säger hon.
Lukrativa kontrakt
För artisterna kan medverkan i programmet innebära lukrativa skivbolagskontrakt. EMI värvade Mikael Wiehe först efter att det blivit känt att han skulle medverka i programmet.
– I många böcker är medverkan i programmet en biljett till skivförsäljning, men redan där förlorar programmet sin charm, säger Petter Alexis Askergren, 37, som var med i den första säsongen.
– Charmen i programmet ligger i när saker och ting inte är planerade och egentligen vad som helst kan hända. Den känslan hade vi första säsongen, säger han.