Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Hans popkarriär blev jättefiasko

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-09-10

Idol-domarens egen skiva sålde bara i 640 exemplar

sågar amatörerna Daniel Breitholtz har gjort sig känd för att vara tuff mot deltagarna i "Idol 2004". Hans eget försök att bli popstjärna misslyckades också. Karriären tog slut efter första singeln som bara sålde i 640 exemplar.

Han sågar förhoppningsfulla ungdomar som jurymedlem i "Idol 2004".

Men Daniel Breitholtz eget försök att bli popstjärna misslyckades.

- Ingen kontrakterar ett band för att sälja 640 singlar. Klart man var besviken, säger Anders Johansson på Stockholm Records.

Mikael Kristensson och Daniel Breitholtz bildade Headbug.

Året var 1999 och Daniel Breitholtz, då 21 år gammal, sprudlade av självförtroende. Tillsammans med kompisen Mikael Kristensson bildade han duon Headbug som spelade modern dansmusik.

De båda vännerna trodde sig gå en ljus framtid till mötes som popstjärnor.

- Vi gick upp till skivbolaget med vår demo och sa: "Hej, här är Europas bästa dansmusik, när kan vi gå in i studio?" berättade Daniel Breitholtz i Aftonbladet samma år.

Album inte aktuellt

Stockholm Records skrev kontrakt med duon för en singel och Daniels självförtroende växte.

På frågan vad han önskade sig mest av allt svarade han:

- Världsherravälde! Nej, ärligt talat att vi ska kunna slutföra vårt album och kunna presentera Europas bästa dans-debutalbum.

Men något album blev det aldrig.

Singeln "Ghettoblaster" floppade rejält och sålde bara i 640 exemplar.

- För dåtidens singlar är det inte alls en bra siffra. Ingen kontrakterar ett band med målet att sälja 640 exemplar, så det är klart man var besviken, säger Anders Johansson, artist- och repertoaransvarig på Stockholm Records.

Var det anledningen till att det inte blev något album?

- Ja, hade singeln gått jättebra hade det självklart blivit ett album, säger han.

Daniel Breitholtz tycker själv att singeln sålde bra och att Headbug splittrades kort därpå menar han beror på att medlemmarna helt enkelt tröttnade.

Inte roligt längre

- Vi slutade för att vi inte hade roligt längre. Båda två kom fram till att vi var bättre på att jobba med andra artister, säger han.

Så du ser inte 640 sålda singlar som ett misslyckande?

- Nej, absolut inte. Det gick inte dåligt för singeln. Vi fick den spelad på ZTV och P 3. Alla som jobbar i branschen vet att det är en bra start, säger han.

Daniel började i stället som talangscout på BMG, ett skivbolag som hans pappa Hans Breitholtz tidigare hade varit chef för.

Jon Forsling

Följ ämnen i artikeln