Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Stjärnan får hoppa av om han inte vill vara ”sexiga mördaren”

Frågan är inte om Netflix ”You” är en problematisk serie, utan om någon bryr sig

TV-KRÖNIKA ”You”-stjärnan Penn Badgley har svårt för romantiseringen av seriemördare.

Samtidigt som han själv charmar brallorna av folk som just en sådan.

Besattheten vid seriemördare håller i sig, och frågan om huruvida streamingtjänster och tv-kanaler ägnar sig åt glorifiering av dem lyfts med jämna mellanrum.

Till exempel blev Netflix serie om seriemördaren, nekrofilen och kannibalen Jeffrey Dahmer kritiserad för, bland annat, just det i höstas, när tittare började yra om hur sexig Dahmer var.

Jeffrey Dahmer var så het att jag hade låtit honom äta mig”, twittrade någon. Med omdöme modell sämre.

Penn Badgley i ”You”.


En som är frustrerad över vurmen för seriemördare, och då framför allt deras sexuella attraktionskraft på tittarna, är skådespelaren Penn Badgley, som i veckan hakade på kritiken mot Netflix Dahmer-porträtt. 

Visserligen exakt samtidigt som han själv marknadsförde den nya säsongen av Netflix thriller ”You”, i vilken han sedan 2018 gör ohejdad succé som seriemördaren, stalkern och litteratursnobben Joe Goldberg, som blir besatt i den ena dödsdömda kvinnan efter den andra.

Men hyckleriet är inte riktigt så grovt som det låter. Dels för att Badgleys rollfigur är påhittad, vilket betyder att det inte finns några verkliga offer och anhöriga att ta hänsyn till. Men också för att Badgley upprepade gånger har påpekat i sociala medier och i intervjuer att Goldberg är en fullblodsdåre som inte förtjänar sympatier, kärlek eller trånande. 

Dock utan att bli lyssnad på.

”Monster: The Jeffrey Dahmer Story”.


”You” har i och för sig ofta kallats för problematisk. För att den får manligt kontrollbehov och våld att framstå som något romantiskt och nästan omtänksamt, och en uppenbar personlighetsstörning att te sig sexig. 

Men folk verkar överlag ha överseende med detta, och ju fler gånger Badgley uppmanar sina fans att sluta dregla över Goldberg, desto populärare blir han.

Nu ligger han överst på Netflix tittartopp igen.

Och jag får väl erkänna att jag, trots att jag är fullt medveten om ”Yous” tvivelaktiga sidor, inte heller gärna stänger av Joe Goldberg när jag väl har satt igång honom.

Eftersom hans inre monolog med sitt oförbätterliga jag ofta är rätt rolig, i en serie som balanserar mellan det smaklösa och det satiriska, som är så idiotisk att den blir bra, så orealistisk att den känns harmlös – och på det stora hela är mer beroendeframkallande än vad den har någon rätt att vara.


Serien har dessutom en föredömlig förmåga att förnya sig, och har nu, i sin fjärde säsong, återfötts som ett ”Knives out”-inspirerat mordmysterium i Londons överklasskretsar, där Goldberg, som har flytt USA och nu jobbar som universitetsprofessor, går från förföljare till förföljd när mördaren ”Eat the Rich” börjar härja bland enprocentarna han umgås med.

Det är den typ av megarika, partyknarkande och promiskuösa rövhattar som det är öppen jaktsäsong på i fiktionen just nu, och omgiven av dem framstår Goldberg nästan hela tiden som den vettiga i rummet.

Om han inte redan var etablerad som tv:s charmigaste seriemördare sedan Dexter Morgan, är han det med andra ord definitivt nu. 

Michael C Hall i ”Dexter”.


Badgley får nog helt enkelt bara ta och hoppa av om han, på riktigt, inte vill vara ”den sexige seriemördaren”.

Men hellre ett förhärligande av en fiktiv galning, än en humanisering av ett verkligt monster, tänker jag.


FJELLBORGS FAVORITER


Hello tomorrow!

Den smartaste streamingtjänsten som för få har koll på, Apple TV+, ger oss nu en läcker och väldigt speciell sci-fi-dramakomedi, som utspelar sig i en vrålsnygg retrofuturistisk värld. Med Billy Crudup som en nasare som säljer andelsboenden på månen.


Funny woman 

Nick Hornbys ”Funny girl” har blivit tv-serien ”Funny woman”, med Gemma Arterton som en skönhetsdrottning från Blackpool som flyttar till London för att lyckas som komedienn i en oförblommerat sexistisk tid. Ojämnt men med perfekt 60-talslook, på SkyShowtime.


Red rose 

Välgjord brittisk tonårsskräck på temat sociala medier. I ”Red rose”, som har jämförts med både ”Derry girls” och ”Black mirror” och nu finns att streama på Netflix, ställer en ond, manipulativ app till det för en grupp unga i en industristad i nordvästra England.