’Killing Eve’ och ’Barry’ väcker upp den dödströtta yrkesmördar-genren
Phoebe Waller-Bridge och Bill Hader får den att blomstra av kolsvart humor och skruvad psykologi
Torpeder har tidernas mest överskattade yrke, strax efter influencers.
Ändå dödar de all konkurrens på tv just nu.
Kallblodiga ”hitmen”, seriemördare, psykopater. Finns det överhuvudtaget mer uttjatade figurer i tv-serier? Med den bakgrunden lyckas ”Killing Eve” och ”Barry” (båda HBO Nordic) med något fullkomligt enastående. De får den dödströtta (ursäkta ordvits) genren att blomstra av kolsvart humor och skruvad psykologi.
Det är nästan skrämmande hur mycket igenkänning två så absurda mordserier kan innehålla. Skaparna Phoebe Waller-Bridge och Bill Hader är helt enkelt unikt begåvade.
För oss som otåligt väntar på en andra säsong av makalösa ”Fleabag” (BBC), ”komediserien” om en kvinna som försöker hantera sin väns plötsliga död, skapade nyheten att Waller-Bridge skulle skriva manus till och producera ”Killing Eve” först viss oro. Särskilt som bokserien den baserades på, om den vackra, kvinnliga yrkesmördaren Villanelle, vid första anblick lät mer än lovligt klyschig.
Skulle ännu en egensinnig skaparhjärna sugas upp av lockelsen i den publikfriande, pengastinna thrillergenre som dominerar alla tv-plattformar?
Fördomar, fördomar – jag vet. ”Killing Eve” är nämligen en udda fågel, i en på ytan ganska ordinär dräkt. Ta bara den iskallt psykopatiska Villanelle (Jodie Comer) i Paris, som med närmast komiskt överdriven njutning mördar sina offer och försöker utsätta sin chef Konstantin (Kim Bodnia) för morbida pranks. När hennes arbetsgivare börjar oroa sig för att hon spårat ur dyker hon upp i en Barbie-rosa klänningsbakelse och svarar trotsigt att hon mår bra även om hon ”hade väldigt svår mens förra veckan”.
Genrens inbyggda klyschor landar ständigt i lekfullt motstånd och mörkaste bråddjup.
På andra sidan kanalen har den uttråkade MI5-agenten Eve (Sandra Oh) fått upp vittring på den flamboyanta yrkesmördaren och blir snabbt besatt. Även om hon har en sympatisk polsk make hemma lockar jakten på Villanelle långt mer än traditionellt familjeliv.
Eves chef är den bistert utryckslösa Carolyn, fenomenalt spelad av Fiona Shaw, som i sin sociala vilsenhet bjuder på underbart udda betraktelser. Utanför specialgruppens gömda kontor beskriver hon synen av en råtta som satt där och drack ur en colaburk. ”Han höll den med båda tassarna. Extraordinärt”.
I den smått bisarra, ytterst mänskliga och existentiella humorn känns Waller-Bridge igen från ”Fleabag” (som ska komma tillbaka 2019).
Även Bill Haders (”Saturday night live”) första egna tv-serie ”Barry” befinner sig i liknande känslomässiga marker. Skillnaden är att hans yrkesmördare, en tidigare marinsoldat, kämpar för att lämna den blodiga branschen. Tack vare en teaterklass i Los Angeles, ledd av den misslyckade skådespelaren Gene Cousineau (Henry Winkler), börjar han upptäcka nya känslor och drömmar om ett annat liv.
Deprimerade Barry och hans kämpande teaterkompisar skildras med varm medkänsla, vilket gör kontrasten till det hänsynslösa våldet skriande tragiskt. Den kolsvarta, komiska balansen är Hader en absolut mästare på.
Att två så unika tv-pärlor dykt upp nästan samtidigt är en vacker tillfällighet att ta vara på.
Veckans...
... final. Den svajiga säsong åtta av ”The walking dead” (Kanal 9) har nått sitt slut. Jag är ambivalent till lösningen på problemet Rick vs Negan, men glad att vi äntligen kan gå in i ett nytt kapitel av historien.
... dokumentär. ”Madame Deemas underbara resa” (SVT Play) om den syriska filmstjärnan Deema Bayyaa och hennes man Ahmed som letar sommarhus i Sverige är en fascinerande historia. Vi får se landet utifrån, med både Deemas smått kritiska blick och Ahmeds frälsta.
... hummer. Det ”Les Miserables”-inspirerade musikalnumret i senaste ”Saturday night live” (Kanal 9) var oväntat roligt. Pete Davidson spelar en gäst på en amerikansk ”diner” (kan väl närmast jämföras med fik eller en ”sylta” i Sverige) som gör något så orimligt som att beställa hummer. Tvi vale.
... podd. ”Dj 50 spänn” är underbart nördig musikunderhållning, där Tommie Jönsson med gäster gräver i mer eller mindre obskyra skivbackar. Och det säger jag inte enbart för att han pratar Stim och copyright i senaste avsnittet av ”Poddpodden” med Hanna Olsson, Patrik Syk och yours truly.
... tv-nyhet. ”Patrick Melrose”, baserad på de fantastiska böckerna av Edward St Aubyn, har premiär den 14 maj på HBO Nordic. Benedict Cumberbatch spelar huvudrollen som den cyniske, plågade Melrose som gör en resa inom överklassen – från en tragisk barndom, via drogmissbruk och alkoholindränkt familjeliv till någon slags försoning.