Ta flyget om du vill ha skydd
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-30
Konsumentverket: SJ:s villkor är inte konsumentvänliga
Vill du ha bra konsumentskydd när du reser? Välj flyget.
– Tyvärr har du inte särskilt mycket rättigheter som tågresenär, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.
2004 bröt förhandlingarna mellan SJ och Konsumentverket samman. Myndigheten hade under flera år försökt få företaget att förbättra sina ersättningsvillkor – utan resultat.
– Det var lönlöst, säger Jessie Cargill-Ek.
Hon är mycket kritisk till hur SJ tar hand om försenade kunder.
– Du har klart sämre villkor om du åker med tåg än med flyg. SJ:s villkor är inte konsumentvänliga.
”Tar inte ansvar”
En av stridsfrågorna är att SJ bara betalar ut ersättning i värdebevis hos det egna företaget.
– Det är rimligt att kunna få ersättningen kontant. Men det vill inte SJ.
Jessie Cargill-Ek tycker inte heller att SJ tar tillräckligt ansvar för konsekvenserna av förseningar.
– De har i sina villkor helt friskrivit sig från om du exempelvis inte kommer till jobbet i tid och förlorar inkomst. En sådan sak måste alla flygbolag ersätta enligt luftfartslagen.
Någon motsvarande lag för tågtrafik finns inte. Därför lobbar nu Konsumentverket för en lagändring.
– Vi tycker att tågresenärer ska ha ett grundläggande konsumentskydd, det finns inte i dag.