Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

’Jag ser en man ...’

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-11

Karin Ahlborg åker på andlig kryssning – och kommer tillbaka 1 800 kr fattigare

Skeptiskt bordade jag en ande-kryssning.

24 timmar senare är jag 1 800 kronor fattigare.

Noll andeupplevelser rikare.

Vi är drygt 300 personer och de flesta sorlar förväntansfullt i Silja Galaxys konferensutrymme medan vi väntar på kryssningens första storseans.

Under 24 timmar ska vi få möjlighet att tala med andar via medium, se hur andar intar ett medium, shoppa loss bland böcker skrivna av medier, tarotkortlekar, amuletter och lyckostenar.

Andebranschen är lukrativ.

Lågt räknat omsattes en halv miljon kronor under kryssningen. Frank Hougen, ett av medierna ombord, uppger själv att han har ungefär 500 kursdeltagare på sin Englagård under ett år och om varje deltagare ”bara” går en enstaka kurs för ungefär 4 000 kronor i stället för de bekväma paket som erbjuds för ungefär 14 000 kronor så skulle hans verksamhet dra in 2 miljoner per år, något som dock inte syns i räkenskaperna.

Å andra sidan fick jag särskilt begära ett kvitto på de 800 kronor jag betalade kontant för en privat sittning hos ett medium.

Den nytända stjärnan Benny Rosenqvist har kunnat sluta sin anställning som frisör för att helt och hållet leva på sin mediala gåva.

Det är för hans skull vi, till största delen medelålders kvinnor, armbågar oss fram mot salen där seansen ska hållas. Alla vill sitta långt fram. Alla hoppas att Benny ska låta just dem möta en död anhörig.

Benny väljer ut en person i publiken.

Sedan säger han något i stil med:

– Jag ser en man, han är snarare kortare än längre. Han har sovit dåligt för han har mörka ringar under ögonen. Är det någon du känner igen? Din pappa? Vad heter han? Han säger att det var hans eget val att gå över till andra sidan.

En kvinna, strax under 40, vill ställa en fråga om en gammal pojkvän.

– Han var ung när han gick bort, säger Benny Rosenqvist. Han pratar om ditt låga blodtryck.

Kvinnan ser frågande ut.

– Har du inte lågt blodtryck?

– Nej, säger kvinnan.

– Då kommer du att få det.

Jag ringer magikern, skeptikern och artisten John Houdi när jag kommer hem.

Det finns en teknik som kallas cold reading. Ett sätt att skaffa sig kunskap om en främmande människa genom att läsa kläder, hållning, mimik och förstås alla de små skärvor av information man lämnar ifrån sig.

När Benny Rosenqvist frågar en kvinna om hon gjort om hemma, svarar kvinnan jakande och lägger till att hon just flyttat vilket i sin tur får mediet att påpeka att hennes pappa säger att hon har fått det luftigare – som ju ofta är ett resultat av att man flyttar.

John Houdi behärskar själv cold reading-tekniken och använder

sig av en begränsad del i sina scenshower. Jag beskriver hur seanserna gått till.

– Ja, det där är

typisk cold reading, säger han omedelbart. Och de som blir lästa samarbetar och ger mediet rätt signaler så att han kan fortsätta.

Efter Benny Rosenqvist följer Maggie Nath, ett medium som låter andarna inta hennes kropp och tala genom henne med sina egna röster.

Andarna tar plats under en fasligt massa stök som får Maggie Naths kropp att hoppa och rycka och hon pustar och stönar innan allt är på plats. Sedan fungerar andarna som rena sjukvårdsupplysningen.

En kvinna vill ha hjälp mot sin ständiga huvudvärk.

Hon, och vi andra, uppmanas att ställa oss upp, djupandas och därefter skrika ut vår ilska.

En annan kvinna klagar på smärta i hela kroppen och blir uppmanad att höja pH-värdet i blodet.

Dagen innan hade Benny Rosenqvist dristat sig till att bestämt avråda från en operation av ett litet barn.

Jag blir lite konfunderad när jag hör hur generöst medierna ställer diagnoser och ordinerar behandlingar. Får man verkligen det?

– Ja, vi har ju bara tillsyn över hälso- och sjukvård, säger Anna-

Karin Gullberg på Socialstyrelsen.

Om en sjuksköterska skulle säga samma sak vore det läge att dra in legitimationen.

Men kan man få rätt om ett medium säger fel?

– Ja, enligt konsumenttjänstlagen kan man reklamera en tjänst som inte håller vad den utlovar, säger Mattias Grundström, jurist på Advokatfirman för marknadsrätt och tidigare på Konsumentverket.

Hur långt efter kan man reklamera när det handlar om spådomar, de ligger ju liksom längre fram i tiden än själva spådomen?

– Generellt upp till tre år. Men om det handlar om tro och heder så kan reklamationstiden utvidgas till tio år.