Lyko-vd:n om helgens kökaos: ”Jag gjorde fel bedömning”
Publicerad 2023-11-13
Många hundra människor köade för att få en av de 500 påsarna med gratisgrejer.
När butiken öppnade utbröt kaos.
Nu berättar Lykos vd Richard Lyko om beslutet att inte kompensera alla som känner sig orättvist behandlade:
– Jag kan förstå att vissa är jättearga på mig och tycker att jag är kass som inte kan ta bättre beslut men vi har gjort den här bedömningen.
Det var i lördags som skönhetskedjan Lyko invigde sin nya flaggskeppsbutik vid Sergels torg i centrala Stockholm.
Under flera veckor har företaget marknadsfört öppningen på sina sociala medier med uppmaningen om att de första 500 kunderna skulle få en exklusiv goodiebag.
Något som fick förväntansfulla ungdomar att redan på fredagskvällen ställa sig i kö och övernatta på plats.
Men under de tidiga morgontimmarna och fram till öppningen växte kön explosionsartat – något som fick hela händelsen att spåra ur vid öppning.
På videoklipp från platsen syns hur människor får bäras iväg, hur knuffar utbytts och hur besvikna ungdomar uttrycker sin frustration.
Kommer inte ge ut fler goodiebags
Redan under helgen gick skönhetskedjans vd Rickard Lyko ut och bad om ursäkt för kökaoset och erbjöd en ”lösning” till de som gick miste om en goodie bag och uppmanade samtidigt kunder att hör av sig till kundtjänst.
Något som relaterade i över 3 000 återkopplingar, vilket fick företaget att backa och meddela att ingen av dessa kommer att få någon goodiebag.
Vilket i sin tur har väckt frustration hos unga kunder.
När Aftonbladet når Rickard Lyko på måndagsförmiddagen har han suttit i samtal med flera besvikna ungdomar och föräldrar under hela helgen.
Han berättar att över 3 000 personer har hört av sig till Lyko under helgen med bilder och beskrivningar över sina platser i kön.
– Men vi har inte lyckats identifiera vilka som är sanna eller vilka som bara vill ha en goodiebag. Jag har därför tagit beslutet att vi inte kommer att ge ut några fler goodiebags då vi bedömer att det i sig skulle kunna bli orättvist, vilket kommer att leda till ännu mer frustration.
”Vi lovade ingenting”
Han betonar att uppmaningen att höra av sig till kundtjänst i sak inte innebar att man skulle bli kompenserad.
– Vi sa att vi gärna tar en dialog via kundtjänst så att vi inte skulle behöva ta det direkt på plats. Men vi lovade ingenting. Vi hade hoppats att vi skulle kunna lösa detta men vi hade inte trott att så många skulle höra av sig.
– Många har stått där hela natten men samtidigt kanske en del av dessa ändå inte skulle ha fått en goodiebag då det var väldigt tydligt att det har varit fler än 500 personer på plats.
Samtidigt har ni uppmanat människor att komma dit och köa. Hade ni ändå inte kunnat förutse att det skulle bli väldigt mycket folk?
– Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle bli ett sådant här tryck och att så många skulle dyka upp så tidigt. Hade vi anat det så hade vi agerat annorlunda och identifierat dem som var där först och satsat mer kring säkerheten. Vi hade laddat upp med filtar, bullar och varm choklad och pratat med dem som stod där på fredagskvällen om att deras föräldrar skulle komma och hålla dem sällskap.
– Nyligen hade vi en butiksöppning i Finland och då var det också väldigt lång kö men där stod alla och väntade på sin tur. Så vi trodde helt enkelt att det var lugnt och att vi hade kontroll även här.
På flera klipp syns hur människor står väldigt hopträngda och det har rapporterats om att folk har knuffat och bitit varandra. Hur ser du på det?
– Det var absolut kaotiskt vid en viss tidpunkt, men vi pratade med polisen på plats som inte såg någon anledning att ta dit mer resurser utan tyckte att vi hade koll på läget. Samtidigt är vi jätteledsna för om någon slagit sig. Men det var som sagt mycket en kort stund och sedan lugnade det sig.
Hur ser du på situationen så är i efterhand, att man först går miste om en goodiebag på plats och sedan hör av sig och blir utan något igen?
– Jag förstår verkligen att man blir besviken. Samtidigt, hade det varit 50–100 personer som hade hört av sig så hade vi kunnat lösa detta på ett bra sätt, vilket jag i min naivitet trodde. Men där gjorde jag fel bedömning och det får jag ta på mig.
– Jag kan förstå att vissa är jättearga på mig och tycker att jag är kass som inte kan ta bättre beslut men vi har gjort den här bedömningen.
Har detta kostat mer än vad det smakar för Lykos varumärke?
– Det får framtiden utge. Samtidigt träffade vi enormt mycket människor som var jättenöjda. Det var mycket happening runtomkring med musik och influencers. Så förutom det här så har vi varit jättenöjda med öppningen. Samtidigt har vi säkert förlorat kunder på detta, men jag tror inte att vi har förlorat fler än vi vunnit. Man får ta med sig att när man ska bli ett globalt bolag så kommer det finnas dem som inte gillar oss, det får man köpa.
Tycker du att ni tvärtom har fått onödigt mycket kritik?
– Nej, jag köper det rakt av. Jag känner verkligen med föräldrarna, jag är själv förälder till två döttrar, så jag förstår verkligen frustrationen och ilskan.
Hur ser du på att vissa är cyniska och tänker att detta kanske var en del av er pr-kampanj?
– Om man förstår omfattningen av detta, vilken påverkan det har på dessa individer på ett personligt plan, så förstår man nog att det inte är värt det.
Har du några avslutande ord?
– Bara ett innerligt förlåt och en stor tacksamhet till de som dök upp. Jag önskar verkligen att vi hade kunnat göra detta bättre.
”Vi lovade ingenting”
Han betonar att uppmaningen att höra av sig till kundtjänst i sak inte innebar att man skulle bli kompenserad.
– Vi sa att vi gärna tar en dialog via kundtjänst så att vi inte skulle behöva ta det direkt på plats. Men vi lovade ingenting. Vi hade hoppats att vi skulle kunna lösa detta men vi hade inte trott att så många skulle höra av sig.
– Många har stått där hela natten men samtidigt kanske en del av dessa ändå inte skulle ha fått en goodiebag då det var väldigt tydligt att det har varit fler än 500 personer på plats.
Samtidigt har ni uppmanat människor att komma dit och köa. Hade ni ändå inte kunnat förutse att det skulle bli väldigt mycket folk?
– Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle bli ett sådant här tryck och att så många skulle dyka upp så tidigt. Hade vi anat det så hade vi agerat annorlunda och identifierat dem som var där först och satsat mer kring säkerheten. Vi hade laddat upp med filtar, bullar och varm choklad och pratat med dem som stod där på fredagskvällen om att deras föräldrar skulle komma och hålla dem sällskap.
– Nyligen hade vi en butiksöppning i Finland och då var det också väldigt lång kö men där stod alla och väntade på sin tur. Så vi trodde helt enkelt att det var lugnt och att vi hade kontroll även här.
På flera klipp syns hur människor står väldigt hopträngda och det har rapporterats om att folk har knuffat och bitit varandra. Hur ser du på det?
– Det var absolut kaotiskt vid en viss tidpunkt, men vi pratade med polisen på plats som inte såg någon anledning att ta dit mer resurser utan tyckte att vi hade koll på läget. Samtidigt är vi jätteledsna för om någon slagit sig. Men det var som sagt mycket en kort stund och sedan lugnade det sig.
Hur ser du på situationen så är i efterhand, att man först går miste om en goodiebag på plats och sedan hör av sig och blir utan något igen?
– Jag förstår verkligen att man blir besviken. Samtidigt, hade det varit 50–100 personer som hade hört av sig så hade vi kunnat lösa detta på ett bra sätt, vilket jag i min naivitet trodde. Men där gjorde jag fel bedömning och det får jag ta på mig.
– Jag kan förstå att vissa är jättearga på mig och tycker att jag är kass som inte kan ta bättre beslut men vi har gjort den här bedömningen.
Har detta kostat mer än vad det smakar för Lykos varumärke?
– Det får framtiden utge. Samtidigt träffade vi enormt mycket människor som var jättenöjda. Det var mycket happening runtomkring med musik och influencers. Så förutom det här så har vi varit jättenöjda med öppningen. Samtidigt har vi säkert förlorat kunder på detta, men jag tror inte att vi har förlorat fler än vi vunnit. Man får ta med sig att när man ska bli ett globalt bolag så kommer det finnas dem som inte gillar oss, det får man köpa.
Tycker du att ni tvärtom har fått onödigt mycket kritik?
– Nej, jag köper det rakt av. Jag känner verkligen med föräldrarna, jag är själv förälder till två döttrar, så jag förstår verkligen frustrationen och ilskan.
Hur ser du på att vissa är cyniska och tänker att detta kanske var en del av er pr-kampanj?
– Om man förstår omfattningen av detta, vilken påverkan det har på dessa individer på ett personligt plan, så förstår man nog att det inte är värt det.
Har du några avslutande ord?
– Bara ett innerligt förlåt och en stor tacksamhet till de som dök upp. Jag önskar verkligen att vi hade kunnat göra detta bättre.